"Antreprenorii sunt impetuosi, nu dau mare atentie detaliilor si hartoagelor, dar in acest caz (n.red. - Ordonanta privind intreprinzatorii tineri) este sinucidere sa te comporti antreprenor cand finantarea este de la stat. Vor trebui sa completeze munti de hartii, intr-o limba de lemn pe care o credeam moarta, sa relationeze cu functionari aroganti, care ii vor considera de la inceput hoti, care vor incerca sa faca tot ce pot sa-i stopeze sau sa le ceara banii inapoi", spune pentru startups.ro Madalina Popescu, General Manager al Pluri Consultants Romania.
O alta problema este legata de optimismul pe care il au, in general, antreprenorii, cand vine vorba de o afacere lansata de ei. Asta in contextul in care recesiunea economica nu s-a terminat nici in Romania, nici in restul lumii.
"De aceea o noua afacere trebuie gandita cu un minim de cheltuieli fixe, ceea ce contravine optimismului specific antreprenorilor, care stiu ei ca rezultatele vor veni maine, deci pot cheltui astazi, pot angaja oameni carora sa le vanda viziunea lor despre afacere etc. Trebuie procedat cu mare prudenta, cu planuri alternative (best case scenario, worst case scenario) si cu rezerve de buget pentru situatii neprevazute", explica Madalina Popescu.
Eusebiu Burcas, Director Executiv al De Kalusen Consult, ii sfatuieste si el pe intrerpinzatorii tineri sa stabileasca foarte clar componentele financiare ale business planului.
"Un flux de numerar incorect dimensionat sau supraestimarea veniturilor in primul an de activitate sunt, in principiu, factorii care genereaza esecul start-up-urilor. Antreprenorii trebuie sa fie foarte exigenti in ceea ce priveste componentele financiare din business plan, sa fie exigenti cu ei insisi si sa fie cat se poate de realisti. Sa plece de la premiza ca nu vor incasa nimic in primele sase luni de activitate si sa vedem daca business-ul este viabil in acest scenariu pesimist", spune Eusebiu Burcas.
El completeaza ca, daca afacerea rezista la acest test, sansele sa functioneze in continuare sunt destul de mari.
Un alt element important este legat de piata, fiind necesar ca afacerea sa se lanseze pe un segment emergent, pe care comportamentul de consum sa nu se fi alterat ca urmare a crizei.
"De aceea este esential ca tinerii sa isi rafineze planul de marketing si sa il treaca prin proba celui mai puternic pesimism posibil. Daca afacerea este inca posibila, atunci pot merge mai departe", spune Madalina Popescu.
Ordonanta de Urgenta pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri (6/2011) a aparut la inceputul acestei luni.
Firmele infiintate in cadrul programului din ordonanta primesc 10.000 euro nerambursabili (maximum 50% din planul de afaceri), facilitati fiscale si garantii de 80%, pentru un credit de cel mult 80.000 de euro de la banca care va fi acceptata in acest program.
Sursa: startups.ro