Un studiu recent realizat de American Society for Training & Development pe un esantion de 2000 de manageri de nivel mediu a aratat ca doar 11% se simt pregatiti sa faca fata numarului crescut de responsabilitati si provocarile pe care le vor intalni in urmatorii ani.
Cu alte cuvinte, 9 manageri de nivel mediu din 10 sunt neincrezatori in capacitatea lor de a indeplini responsabilitatile postului.
Luand aceste date in considerare, nu ar mai trebui sa fie o surpriza ca directorii executivi isi fac griji ca generatiei viitoare de lideri in afaceri ii lipseste capacitatea de a gandi strategic, de a produce schimbari semnificative, de a creea o viziune si sa de a-i ancora si pe ceilalti in viziunea lor.
Toate acestea sunt elemente de baza pentru leadershipul de nivel superior, spun specialistii.
Cea mai mare problema a tinerei generatii este lipsa capacitatii de a gandi strategic sau abilitatea de a privi in perspectiva si de a anticipa oportunitatile si amenintarile care pot aparea , in timp ce coordoneaza sarcinile si responsabilitatile de zi cu zi.
"Nu prea ii vad pe middle manageri facand mare lucru din punctul de vedere al strategiei, pentru ca strategia este extrem de fluida, dar ii vad ca extraordinar de importanti in relatia cu forta de munca" este de parere Stelian Panescu, Director General Smart Sigma.
Complexitatea lumii business de astazi impune formarea gandirii strategice pentru managerii aflati la toate nivelurile, potrivit Forbes.
Managerii de nivel mediu ocupa o treapta unica in scara ierarhica.
De aceeasi parere este si Stelian Panescu, care a declarat pentru Bloombiz ca "middle managementul trece pe o treapta calitativ superioara, prin faptul ca isi schimba menirea. Din vatafi si comandanti, devin mai degraba sfatuitori, motivatori pentru forta de munca si in acelasi timp isi pastreaza intr-o masura destul de mare si profilul profesional pentru ca in epoca asta middle managementul nu mai este ce se intelegea inainte prin management. Cand ei erau cei care gandeau, iar ceilalti executau. E clar ca sunt oameni care sunt buni profesional, care produc profesional si care in acelasi timp trebuie sa faca managementul altor oameni, la fel de buni sau chiar mai buni decat ei."
Acestia trebuie sa aiba capacitatea de a percepe imaginea de ansamblu, astfel incat sa inteleaga care sunt scopurile echipei de management la nivel superior si sa transforme strategiile in planuri realiste de actiune.
Postura in care se afla acestia necesita o concentrare puternica asupra activitatilor zilnice care trebuie sa evolueze pentru a atinge obiectivele stabilite la nivel superior.
Stelian Panescu sustine ca "in relatie cu forta de munca a cunoasterii -knowledge workforce- managementul de mijloc este absolut vital. Este singura modalitate prin care pozitiile de HR si toate tehnicile de coaching si feedback frecvent si toate elementele de 'soft skills' reclamate destul de puternic de noua generatie si de forta de munca a cunoasterii in general, nu pot fi furnizate decat de catre cei care sunt in relatii directe cu forta de munca. E clar ca nu se pot trimite mesaje de la nivel de CEO sau un director de departament nu cred ca poate sa faca coaching cu toti subalternii. E clar ca toata relatia este dependenta de middle management."
Cand managerilor de nivel mediu le lipseste capacitatea de a gandi strategic, companiei ii este dificil sa se adapteze sau sa faca fata schimbarilor de pe piata, chiar daca pe termen scurt aceasta pare sa se descurce la un nivel acceptabil.
Iata cateva tehnici care te ajuta sa ii sustii pe viitorii lideri din compania ta.
Comunica si informeaza-i constant pe manageri
Informarea managerilor de nivel mediu incepe cu explicarea detaliata a strategiei, motivele sale, actiunile pe care trebuie sa le intreprinda si modul in care se desfasoara totul.
Discuta apoi cu acestia, pentru a te asigura ca au o idee clara asupra rolului pe care il au in indeplinirea obiectivelor necesare pentru a duce planul strategic la bun sfarsit.
In discutiile particulare, incearca sa faci cat mai limpede care este scopul final al planului, zonele prioritare asupra carora compania se concentreaza si care sunt initiativele-cheie necesare pentru a atinge scopurile stabilite.
Managerii tai nu trebuie doar sa inteleaga aceste aspecte, ci si sa fie capabili sa le comunice mai departe catre oamenii din echipele, departamentele sau proiectele pe care le coordoneaza.
Fii chiar tu cel care ii anima
Insufletirea managerilor presupune sa te asiguri ca oamenii tai simt ca munca lor are ecou in postul pe care il ocupa si chiar la nivelul intregii organizatii.
Este mai usor sa ii insufletesti pe oameni cand acestia inteleg si accepta misiunea organizatiei.
Gandeste-te daca ai reusit sa faci o legatura clara intre misiunea organizatiei si un viitor mai bun, ce tip de feedback este necesar pentru a sustine activitatea fiecaruia, daca ai reusit sa obtii feedback de la managerii de nivel mediu pe baza strategiei propuse, daca le-ai explicat care sunt avantajele lor in cazul in care obiectivele sunt indeplinite sau ce proces de management ar trebui sa desfasori pentru a-i inspira in continuu si a-i informa pe managerii tai.
Determina-i sa se implice
Pentru a-i determina sa se implice, nu este suficient sa apelezi la indemne verbale, spun specialistii.
Trebuie sa ii incurajezi pe oameni sa investeasca toate aptitudinile si abilitatile pe care le au, in jobul lor.
Acest lucru este critic entru managerii de nivel mediu din ziua de astazi care deseori se simt coplesiti, suprasolicitati si subapreciati pentru munca depusa.
Daca vrei sa ii determini pe managerii tai sa se implice, ajuta-i sa se concentreze pe propria ta definitie a succesului comunicandu-le motivele pentru care strategia ta este una castigatoare.
Tehnica functioneaza mai ales cand intervine o schimbare neasteptata care impiedica desfasurarea normala a strategiei initiale.
O abordare eficienta a feedback-ului oferit si a celui primit ii va ajuta pe manageri sa se implice mult mai mult. Nimic nu ii face pe oameni sa se simta mai implicati decat intalnirile individuale cu seful lor, astfel incat sa auda ce au nevoie sa auda si sa se faca auziti.
Monitorizeaza progresul managerilor in mod regulat si asigura-te ca toate scopurile individuale sunt in aceeasi directie cu obiectivele companiei.
Recunoaste meritele performantelor excelente, atat in particular cat si in public, daca vrei ca acei oameni sa fie in continuare implicati.
Sursa:bloombiz.ro