6 domenii in care sa-ti construiesti o cariera sigura in urmatorii 20 de ani


In ceea ce priveste piata fortei de munca, viitorul nu este niciodata sigur. Exista totusi anumite tendinte vizibile pentru toata lumea in momentul cand ele se afla deja in desfasurare. Daca le descoperi insa dintr-un stadiu incipient, iti creezi avantajul de a fi sincronizat cu ele.

Pe masura ce unele meserii supuse dezvoltarii tehnologice vor disparea, cei care le practicau ar trebui sa fie deja pregatiti pentru altceva. De altfel, viitorul pietei fortei de munca va aduce permanente schimbari, astfel incat populatia activa ar trebui sa urmeze programe de invatare continua.


In continuare iti sugeram cateva domenii cu potential foarte mare pe viitor.

Green jobs

Pana la sfarsitul deceniului, asa-numitele joburi verzi vor avea o crestere spectaculoasa. Din ce in ce mai multe companii vor solicita specialisti care sa implementeze solutii de protejare a mediului inconjurator. Astfel, sectorul ecologist va oferi o gama larga de locuri de munca, de la tehnicieni de instalare a panourilor solare, la cercetare si dezvoltare, managementul deseurilor sau reducerea costurilor.

Perioada de criza a stopat investitia in aceasta directie, dar specialistii estimeaza ca pana in anul 2016 numarul de locuri de munca in acest domeniu se va majora cu aproximativ 50%.

Potrivit unui studiu al organizatiei Greenpeace, daca s-ar recurge la surse de energie ecologice, pana in 2030 ar fi create cu 2,7 milioane mai multe joburi decat daca se vor folosi in continuare combustibilii fosili. Exploatarea surselor de energie ecologica va conduce la aparitia de noi locuri de munca si in sectorul siderurgic, in special pentru cei din domeniul fierului si al otelului, care vor trebui sa lucreze la confectionarea noilor utilaje. Dezvoltarea biocombustibililor ar crea locuri de munca si pentru chimisti si supraveghetori agricoli. Alte joburi verzi ar fi la nivelul mentenantei si transportului rutier.

Cele mai mari rate de crestere a angajarii se vor inregistra in Romania, Portugalia si Danemarca. Sectorul energiilor regenerabile ar putea crea pana in 2020 circa 410.000 de noi locuri de munca la nivelul intregii Uniuni Europene.

Din ce in ce mai multe corporatii se implica in proiecte ecologice. De exemplu, IBM participa la constructia mai multor orase ecologice in Amsterdam, Stockholm si Singapore, iar Accenture si-a dezvoltat propriul departament de “tehnologii inteligente”, axat pe gasirea metodelor de reducere a emisiilor gazelor cu efect de sera.
Asadar, folosirea energiei ecologice ar fi benefica nu doar pentru mediu, ci si pentru piata mondiala a fortei de munca.

Internet

Online-ul este sectorul care va fi in continua crestere de acum inainte. Exista tendinta de a gasi in permanenta intrebuintari noi pentru acest mediu, ceea ce duce implicit la crearea de noi locuri de munca. Companiile vor continua sa fie prezente pe Internet si in viitor, ca o consecinta a mutarii audientei in mediul virtual. Pentru a nu pierde contactul cu clientii/consumatorii, firmele vor recurge la strategii online de atragere a publicului. Astfel, web developer-ii, web designerii, specialistii SEO, redactorii de continut online vor fi cautati si pe viitor.

Daca oamenii petrec din ce in ce mai mult timp pe Internet, atunci publicitatea trebuie sa urmeze tendinta. Acest fapt a dus la cresterea numarului de specialisti care se ocupa cu vanzarea de spatiu publicitar online. Functiile de online media planner si online media buyer vor fi foarte numeroase pe viitor. Pentru a ocupa unul din ele trebuie sa ai creativitate, sa cunosti piata de online si nu in ultimul rand sa ai bune abilitati de negociere.

O serie de activitati vor fi mutate in sfera online-ului pentru a scadea costurile si a economisi timp. Astfel, ascensiunea continua a Internetului va duce la desfiintarea anumitor joburi existente, pentru a crea altele, in scopul eficientizarii serviciilor. Din cauza faptului ca pe viitor vor fi conectate la Internet nu numai calculatoarele, tehnicile de protocol vor deveni mai complexe, astfel incat vor aparea joburi noi pentru specialistii in acest domeniu.

De asemenea, informatia din online, care este atat de accesibila in prezent, s-ar putea sa aiba un alt statut in viitor. Mai ales publicatiile online ar putea sa ofere informatii contra cost. Aceasta noua transformare ar duce in primul rand la cresterea calitatii articolelor. Utilizatorii nu ar plati pentru date care nu sunt suficient de credibile sau pe care le-ar putea afla din alte surse. Securitatea informatiilor va deveni in acest caz o problema mult mai acuta decat in prezent. Vor trebui protejate nu numai informatiile oferite de site-uri contra cost, dar si datele de acces ale utilizatorilor, din moment ce noile conditii vor starni cu siguranta mai multe tentative de frauda. Astfel, vor aparea mai multe joburi pe zona de securitate a datelor.

IT

Intr-o continua ascensiune se afla si zona de software. Domeniul IT nu a incetat sa se dezvolte, iar pentru aceasta programatorii sunt indispensabili. Peste cativa ani cererea si oferta de munca in domeniu se vor echilibra, dar specialistii in tehnologia informatiei vor continua sa aiba de lucru. Viitorul tinde catre o dominatie a serviciilor si produselor de software intrucat acestea inlocuiesc cu succes componenta umana. Se preconizeaza chiar ca activitatea insasi de programare va fi realizata de un program. Este greu de crezut insa, din moment ce munca de specialist IT software presupune si multa creativitate.
In prezent, cel mai bine platiti programatori sunt cei care lucreaza in sistemul bancar si in telecomunicatii, pentru ca acestia trebuie sa detina cunostinte si in domeniul respectiv. Pe viitor programatorii vor fi nevoiti sa se specializeze pe anumite sectoare si, implicit, sa capete si alte cunostinte decat cele de software. In prezent specialistii IT sunt avantajati de faptul ca nu concureaza cu persoane din generatiile anterioare, cum se intampla in alte domenii. Dar peste ceva timp acest lucru nu va mai fi valabil. Nivelul de perfectionare al candidatilor va creste pentru a face fata concurentei.
Pana recent majoritatea locurilor de munca din IT din Romania erau doar de programare. In prezent au aparut si la noi pozitii de arhitect de sistem, arhitect de aplicatii software, analist de business. Astfel, specialistii romani care obisnuiau sa ocupe aceste locuri de munca in strainatate vor putea sa lucreze in Romania.

Pentru ca multe baze de date vor fi transferate in sistem computerizat, cei care se ocupa cu acest lucru in prezent nu vor duce lipsa de job nici pe viitor. De exemplu, informatii medicale mult mai detaliate decat cele din prezent vor fi stocate in baze de date mai complexe. Specializarile adiacente ale programatorilor vor fi deci si in acest caz in avantajul lor. Ca si pentru online, va fi necesara o mult mai stricta securizare a datelor, ceea ce va cere mai multi specialisti pregatiti pentru asta. Nu vor fi suficiente metodele prezente, ci se va recurge la tehnologii avansate de criptare a datelor. Mutarea pe platforme computerizate a majoritatii datelor va cere o noua abordare a metodelor de conectare in retea a calculatoarelor.

Comunicarea intre obiecte va lua noi dimensiuni in viitor si, odata pornit, acest proces de inlocuire a efortului uman cu cel tehnologic nu va fi oprit. Ca urmare, specialistii din tehnologia informatiei se pot considera oamenii viitorului.
Dezvoltarea domeniului va furniza implicit noi posibilitati de angajare. Programatorii insisi sunt cei care isi pot deschide noi oportunitati prin evolutia pe care o imprima domeniului.

Business Process Outsourcing

In conditiile in care tot mai multe companii sunt interesate de optimizarea costurilor, industria de BPO isi va continua drumul pe traiectoria ascendenta actuala.

In prezent, externalizarea serviciilor este avantajata de criza economica. Companiile sunt nevoite sa scada costurile, iar recurgerea la furnizorii de servicii specializate este una dintre solutii.

Pe viitor organizatiile se vor axa din ce in ce mai mult pe core business-ul lor, lasand pe seama fimelor de BPO gestionarea activitatilor adiacente, dar la fel de importante pentru functionarea afacerii. Concentrarea pe functiile de baza va fi determinata de cresterea gradului de competitivitate la nivelul pietelor din orice sector. Acest fapt va cere mai multa productivitate din partea companiilor. Firmele de BPO vor raspunde acestor nevoi prin eficientizarea proceselor.

In acest domeniu se pot angaja persoane cu diferite specializari, de la cei care au terminat o facultate cu profil economic pana la cei care au urmat cursuri de Drept. Aceasta deoarece paleta serviciilor oferite de companiile din industria de BPO este foarte larga. In cele mai multe cazuri insa este necesara cunoasterea foarte bine a cel putin o limba straina. Pentru ca multi candidati nu bifeaza aceasta cerinta, firmele investesc din ce in ce mai mult in programe de instruire pentru dezvoltarea acestor abilitati. In cazul posturilor din call-centere, de altfel cele mai frecvente la nivelul pietei actuale, se cauta foarte mult cunoscatori de limbi straine rare.

Domeniul va continua sa fie ofertant si pentru studenti. Multe pozitii de customer service sunt si in prezent ocupate de tineri care urmeaza inca facultatea. Avantajele sunt reprezentate de programul de lucru flexibil sau part-time si de posibilitatile de ascensiune profesionala. Pentru ca multi studenti nu rezista ritmului de lucru intens, companiile au inceput sa introduca o perioada de proba in care fac o selectie mai riguroasa a candidatilor.

Angajatorii se plang de o rata mare de fluctuatie de personal. In urmatorii ani acest lucru nu va mai constitui o problema pentru ca se preconizeaza o stabilizare a resursei umane pe fondul unei cresteri a nivelului de competenta.

Marketing

In conditiile in care, in mod optimist sau nu, se anunta o crestere a economiei Romaniei cu peste 5% pe an pana in 2020, sectorul bunurilor de larg consum ar trebui sa aiba o continua ascensiune.

Daca pe timp de criza romanii au fost nevoiti sa scada costurile, mai ales in cazul produselor non-alimentare (calatorii, obiecte de lux etc.), pe viitor se preconizeaza o modificare a comportamentului de cumparare. Romanii se vor orienta din nou catre experimentarea de noi branduri, ceea ce nu isi permiteau in 2009, de exemplu. Acest lucru va creste concurenta pe piata bunurilor de larg consum si, implicit, eforturile marcilor de a-si crea vizibilitate. Astfel, va fi nevoie si pe viitor de specialisti in vanzari si marketing, care sa determine o crestere a cotei de piata comparativ cu concurenta.

Revenirea la comportamentul de consum anterior crizei economice se va face treptat, dar pana in 2020 romanii vor incepe sa cumpere din nou in functie de alte criterii decat pretul produselor. Astfel, achizitia nu se va mai face neaparat in baza unor beneficii rationale, ca in prezent, ci a unora emotionale. Din moment ce nevoile de baza vor fi satisfacute, tot mai multi romani vor cumpara produse care sa raspunda nevoilor aspirationale si de status. Produsele premium vor intra din nou in zona de interes a unei grupe mai mari de consumatori.

Toate aceste schimbari vor influenta strategiile de marketing ale brandurilor. Se vor cauta oameni cu idei proaspete, dar care inteleg in acelasi timp nevoile consumatorului si pozitionarea marcii. Candidatilor pentru un job in domeniu nu le va fi de ajuns o diploma care sa le ateste specializarea. Ei vor trebui sa fie mereu atenti la evolutia pietei si sa fie, de asemenea, autodidacti.

Pe o piata competitionala, in centrul atentiei se va afla consumatorul. Pentru a nu-si asuma riscuri inutile, brandurile vor investi in research de piata, un alt domeniu adiacent marketingului cu sanse mari de crestere pe viitor.

Constructii

Proiectele de dezvoltare a infrastructurii vor creste in viitor numarul locurilor de munca din constructii. Declaratiile cu privire la investitiile statului in acest sector vor duce la o cerere mai mare de ingineri constructori, proiectanti si arhitecti.

Pana in anul 2020 sectorul constructiilor, desi isi va incetini urcarea, va inregistra cea mai accelerata dinamica. Odata cu iesirea din criza constructiile isi vor relua ritmul rapid de crestere, stimulate atat de investitiile in infrastructura cat si de nevoia mare de constructii cu scop rezidential, comercial si de spatii de birouri. Astfel, firmele de proiectare si de constructii vor avea de lucru in viitor si implicit vor cauta persoane care sa asigure indeplinirea obiectivelor noilor proiecte. O alta sursa de angajare pentru ingineri o vor reprezenta companiile care activeaza in sectoare anexe constructiilor si infrastructurii: cabluri electrice, conducte, elemente de infrastructura rutiera sau cale ferata.

Investitiile straine in sectorul imobiliar si de constructii din Romania se vor relansa dupa 2020 la un nivel chiar mai ridicat celui din anii 2006-2008. Pentru companiile internationale care investesc in proiecte rezidentiale, cladiri de business si alte obiective imobiliare, piata din Romania va redeveni una dintre cele mai atractive pentru investitii.

In urmatorii 10-15 ani problema incalzirii globale va deveni mai acuta, iar proiectele de infrastructura vor tine cont si de acest aspect. In consecinta, se va recurge la o abordare mai flexibila a proiectelor pentru lucrarile de termen mediu si lung. Infrastructura va trebui gandita mai eficient pentru a rezista mai bine la fluctuatiile climei. Schimbarile la nivelul tehnicilor si al materialelor de constructie vor cere deci specialisti care sa lucreze in inovare si cercetare.

Necesitatea reducerii poluarii va duce la proiectarea si implementarea unor sisteme automatizate care sa micsoreze consumul de gaze si de electricitate. Tot la nivelul constructiilor rezidentiale va fi necesara o adaptare la stilul de viata tot mai alert si facilitat tehnologic. Izolarea imobilelor, pentru folosirea cat mai eficienta a energiei regenerabile, ar declansa un intreg proces de renovare si reconstructie a cladirilor.

Asadar, constructiile au un potential foarte mare de crestere in viitor.

Piata muncii din Romania se va stabiliza abia peste aproximativ 10 ani, cand rata somajului se va echilibra, ajungand la nivelul inregistrat anul trecut. Potrivit Comisiei Nationale de Prognoza (CNP) in 2020 vor fi 6,567 milioane de salariati, cu 472.000 mai multi decat in 2009.

Internationalizarea pietei muncii se va desavarsi in aproximativ 15-20 de ani. Pentru aceasta este necesara o uniformizare prealabila a planurilor de invatamant la nivel global. Astfel va exista o formare unitara si o certificare valabila international. Angajatorii vor avea siguranta ca o persoana formata de sistemul de stat dintr-o tara in curs de dezvoltare este specializata la acelasi nivel ca un candidat local. Necesitatea de a cunoaste limbi straine si de a comunica intercultural vor capata probabil alte intelesuri decat cele curente.

In cativa ani, o tendinta generala a angajatorilor va fi aceea de a nu mai cere de la candidat o confirmare prin diploma a aptitudinilor, dat fiind ca acest aspect a devenit nerelevant. In schimb, ei vor investi in propriile programe de training pentru a-si construi angajatul dorit. Firme precum Microsoft, Oracle, Cisco platesc deja in locul angajatilor programe de instruire si certificare recunoscute la nivel international si recupereaza investitia prin faptul ca au siguranta unei resurse umane pregatite la nivelul de competenta cerut.

In concluzie, daca esti student sau absolvent si doresti sa ai o cariera de succes pe viitor, te-ai putea specializa intr-unul din domeniile prezentate mai sus. Un domeniu in ascensiune nu iti garanteaza insa reusita profesionala personala. Conteaza sa urmezi drumul care crezi ca ti se potriveste, nu neaparat tendinta generala.

Sursa: hipo.ro