Dupa un sfarsit 2008 care a speriat companiile de pe piata romaneasca, anul 2009 a inceput prin taieri drastice de bugete, inghetarea salariilor si suspendarea proiectelor de extindere. Finantele, real-estate-ul si constructiile, marii angajatori din 2007-2008, au tras obloanele si au inceput operatiunea – supravietuirea in economia inecata de criza.
Anul de criza a decimat planurile de angajare
Chiar daca alte industrii – farma, retail sau FMCG sau BPO - au mai angajat, nu se poate vorbi de mari angajatori, ci doar despre extinderi demult proiectate, strict controlate in criza si bugete alese cu grija, diminuate semnificativ fata de planurile initiale.
La inceputul anului 2009, cand piata resimtea din plin unda de soc a crizei, companiile aveau un singur mesaj - “ne mentinem in expectativa”. Starea de asteptare a continuat in primavara si a fost treptat inlocuita de un alt tip de abordare: campaniile au inceput sa stranga cureaua, sa disponibilizeze si sa isi sisteze pe termen nelimitat bugetele pentru noi recrutari.
In acest context, anul 2009 nu are mari industrii ce se pot erija sub titlul de mari angajatori. Cei care s-au avantat sa sa extinda in retail au contrabalansat prin inchiderea unor alte lanturi de magazine. Daca industria farma statea bine in semestrul intai, fuziunile si achizitiile, cat si noile dispozitii date de Guvern au impins spre decizii de disponibilizare.
"Criza s-a simtit in fiecare industrie. Sigur, unele au fost direct si serios afectate, asa cum a fost cazul constructiilor si al real-estate-ului, altele s-au inchis intr-o stare de conservare, asa cum este domeniul financiar bancar, insa retail-ul si industria BPO continua angajarile", spune Ovidiu Vilceanu, manager-ul companiei de recrutare Sales Consulting.
Piata financiar-bancara, altadata infloritoare, si-a refacut prognozele, inspre latura pesimista. Industria auto, un principal exportator, a intrat in colaps, ca acum, pe sfarsit de an, sa isi recheme o parte din angajati la munca, fara a face insa mare risipa in buget.
Romania urma sa inregistreze una dintre cele mai mici rate de angajare din Europa, in trimestrul al treilea, avand o previziune neta de angajare de -7%, potrivit studiului Manpower efectuat trimestrial. Previziunea neta de angajare masoara diferenta dintre procentul angajatorilor care estimeaza o crestere a volumului angajarilor si procentul angajatorilor care intentioneaza sa reduca volumul angajarilor.
In ultimele trei luni ale acestui an, potrivit rezultatelor aceluiasi studiu, doar 14% din companii intentionau sa faca angajari, in timp ce alte 25% sustineau ca au in plan disponibilizari.
Cei care au intentionat sa angajeze pe posturi nou deschise sau sa substituie angajatii demisi (desi fluctuatia de personal a scazut pana aproape de cota zero in aproape toate industriile) s-au reunit la targurile de job-uri. Fata de toamna anului trecut, cand targurile de job-uri insumau aproape 12.000 de oferte, in 2009 majoritatea targurilor au disparut, iar numarul ofertelor de munca in cadrul acestor evenimente a scazut sub 1.500 in toamna acestui an.
Retail-ul, cea mai ambitioasa industrie in 2009
Desi analizele economistilor estimau o scadere a puterii de consum a romanilor, o mare parte a retail-ului autohton a expandat, in timp ce alte cateva lanturi de magazine au disparut din peisaj. Inaugurarea a cateva dintre cele mai spatioase si mai costisitoare centre comerciale la nivel national – printre care Grand Arena, Afi Palace Cotroceni, Militari Shopping , extinderea Plaza Romania cu inca 30 de magazine, Galleria Suceava, Galleria Piatra Neamt, Era Shopping Center Oradea - a capacitat angajarea a peste 7.000 de angajati, dintre care aproximativ 5.000 numai in Afi Palace, potrivit estimarilor Wall-Street.
Piata de retail modern (totalul retailer-ilor, hypermarketuri si supermarketuri), cifrata la 28,3 miliarde de dolari in 2008, cuprinde peste 4.500 de oferte de joburi, in acest an. Bilantul pietei de retail alimentar modern indica un numar de 71 de noi locatii deschise, cu o marja crescuta a discounterelor si a magazinelor mici.
"Retailerii sunt, poate, industria cu cea mai semnificativa expansiune in acest an. Au fost nenumarate unitati deschise in toata tara, in care investitiile nu au fost neaparat majore. Cred ca retailul va ramane o industrie in expansiune si in 2010, mai ales ca am inteles ca sunt grupuri care ar vrea sa vina sa investeasca in piata", afirma Vilceanu.
Astfel, reteaua de magazine de tip discount Plus, parte a grupului german Tengelmann, a adaugat 470 de noi angajati pe statele de plata, in cele 15 de locatii si in sediul central. Discounterele Profi, preluate de Enterprise Investors – cu opt noi locatii in 2009 – si Minimax – cu alte 12 centre – au totalizat cateva sute de oferte de job-uri.
In categoria retailer-ilor de dimensiuni mari – Metro, Selgros si Carefour si Real, nou-deschisele locatii au generat peste 2.500 de slujbe.
Carrefour a deschis in acest an doua noi unitati, una in luna martie in Oradea, si alta in august, in Turda. O singura unitate poate capacita un numar de 300-350 de angajati. In plus, la sfarsitul lunii august a acestui an, Carrefour a inaugurat cel de-al doilea centru logistic din Romania, in judetul Hunedoara, care va aproviziona supermarketurile si hypermarketurile din Transilvania, Banat si Oltenia. Prin deschiderea noului centru logistic, Carrefour a creat 1.000 de noi locuri de munca.
De cealalta parte, rivalul Cora Romania, parte a grupului francez de retail Louis Delhaize, a deschis doua hypermarketuri in criza – unul in provincie, la Galati, si altul in Capitala, aruncand pe piata peste 1.200 de oferte de angajare. Retailer-ul Real a deschis in acest an al doilea magazin din Constanta si inca o locatie in Afi Palace Cotroceni, totalizand peste 700 de locuri de munca.
Operatorul de hipermarketuri cu profil de discount Kaufland, parte a grupului german Schwarz, s-a axat pe inaugurari in acest an, construind un centru logistic pentru produse alimentare si nealimentare in Cluj si deschizand locatii in teritoriu.
Si grupul german Rewe s-a extins prin lantul de discountere Penny Market (28 inaugurate in acest an) si prin inaugurarea a trei supermarketuri Billa, in Sibiu, Bucuresti si Bacau. Si Mega Image a angajat in acest an, in cele cinci nou-deschise locatii, atat in Bucuresti, cat si in tara.
Pe segmentul retail-ului de bricolaj piata pune la dispozitie peste 1.000 de posturi, in Praktiker (400), Bricostore (270) si in cele patru noi magazine Dedeman (aproximativ 500 de posturi). Retelele germane Hornbach si Obi s-au extins la nivel local prin inaugurarea a trei magazine in Brasov, Pitesti si Arad, cu un numar total de 400-500 de angajati.
In paralel cu noile deschideri de magazine si centre comerciale, ultimul an a adus si inchideri si falimente pe piata retailului autohton. Armonia Braila a reprezentat prima inchidere a unui centru comercial de pe piata din Romania. La scurt timp, Trident Shopping Center Sibiu a tras obloanele.
Nici segmentul supermarketurilor nu a scapat de efectele crizei: Spar si Trident a intrat in insolventa la cererea actionarilor. Primavara a inchis supermarketul din Euromall Pitesti, G’Market a inchis unitatea din Bacau, Ethos a inchis trei magazine, iar retailer-ul Pic a pus lacatul pe poarta.
In afara de segmentul electrocasnicelor si al supermarketurilor, au fost si alti retaileri afectati in mod profund de criza: Leonardo a inchis 30 de magazine, Ultra Pro a disparut de pe piata, Mondex a cerut deschiderea procedurii de insolventa, in timp ce Coffee Heavan s-a retras de pe piata din Romania, odata cu inchiderea unitatii din Baneasa Shopping City. Recent, retailer-ul Flamingo si-a anuntat la unison insolventa.
Toate aceste inchideri si restructurari balanseaza talerul nou-createlor locuri de munca, asa incat specialistii in resurse umane calculeaza doar un mic vans al pietei fortei de munca din retail, fata de angajatii din alte piete.
FMCG-ul: o lupta in inchiderea si deschiderea de fabrici
Dupa un an 2008 in care FMCG-ul era efervescent, inova, investea milioane de euro in promovare si crestea ametitor cifrele de afaceri, criza a pus frana dezvoltarii business-urilor, iar industria a asistat la cele mai rasunatoare inchideri de fabrici. Insa, pentru ca este o industrie dinamica si volatila, in contrabalans, noi fabrici au fost ridicate si noi angajati au intrat pe statele “marilor angajatori din FMCG”.
Coca-Cola Hellenic Bottling Company Romania, cel mai mare jucator de pe piata locala de bauturi non-alcoolice, a anuntat inchiderea unitatii de productie de la Iasi, dupa ce anul trecut a renuntat si la fabrica din Oradea. La inchiderea fabricii, aproximativ 100 de oameni au ramas fara locuri de munca. In prezent, Coca-Cola HBC Romania mai detine trei unitati de productie – Ploiesti, Timisoara si Poiana Negri.
Si Kraft Foods Romania au renuntat la fabrica din Brasov, lasand fara loc de munca cei aproape 400 de angajati. Pe piata berii, InBev a suspendat productia din fabrica de la Blaj, trimitand in somaj tehnic 110 angajati din 200. Heineken a stopat productia de malt, concediand 61 de angajati, in timp ce Ursus Breweries a dat producerea berii pe activitatea de inchiriere si subinchiriere de imobile, renuntand astfel la intregul personal.
Insa, la scurt timp, alti jucatori s-a extins in forta. Astfel, Pepsi America Romania, cel de-al doilea jucator de pe piata locala a bauturilor racoritoare, a inaugurat 1 septembrie cea mai mare fabrica a companiei din Europa, un proiect de 150 milioane de dolari. In prezent, in fabrica lucreaza cu 70 de angajati, urmand ca la finalizarea celei de-a doua faze a proiectului sa fie angajate aproximativ 300 de persoane.
In acelasi timp, Tymbark Maspex Romania, una dintre cele mai mari companii de pe piata bauturilor necarbonatate, a creat aproape 400 de locuri de munca prin deschiderea celei de-a doua unitati de productie la Valenii de Munte.
Un alt nou brand de apa minerala, Aqua Carpatica, adus in piata de Jean Valvis, a creat in Suceava peste 50 de locuri de munca.
Subsidiara locala a Procter and Gamble (P&G), cel mai mare producator mondial de bunuri de larg consum, avea in plan angajarea a inca 150 de persoane in semestrul intai al anului in curs, pe fondul definitivarii proiectului de deschidere a fabricii din Urlati (jud Prahova).
Competitorul direct al Procter & Gamble, compania Henkel, viza la inceputul anului in curs o strategie de business axata pe crestere, portalul eJobs inregistrand 26 de anunturi de angajare din partea companiei pana in luna noiembrie a acestui an.
Alte slujbe au fost puse la bataie de lanturile fast-food McDonalds, KFC si Burger King, care au anuntat angajari a peste 1.000 de persoane cumulat, datorate extinderii zonale. La polul opus, Snack Atack a declarat insolventa la mijlocul acestui an. Trei luni mai tarziu, lantul fast-food anunta ca si-a platit datoria catre furnizorul care ceruse insolventa, cei aproape 300 de angajati pastrandu-si job-urile.
Serviciile - printre angajatorii anului 2009
Sectorul serviciilor, in special cele de suport IT, servicii medicale si segmentul de externalizare, a reusit sa se mentina la cota de supravietuire si chiar profit in acest an, detronand industrii importante si tintind spre cele mai stabile industrii din criza.
De exemplu, outsourcing-ul a devenit un business profitabil in criza, in special datorita nevoii companiilor de a externaliza servicii, altfel costisitoare din punctul de vedere al mainii de lucru. In plus, in anul 2009, Romania a ajuns sa ocupe locul 19 intr-un clasament al celor mai atractive destinatii pentru outsourcing din lume, in urcare cu 14 pozitii fata de 2007, potrivit companiei de consultanta A.T. Kearney.
“Apeland la externalizarea serviciilor, companiile isi pot reduce costurile cu 10%, pana la 50%. Insa acestea nu trebuie sa se gandeasca numai la faptul ca outsourcing-ul reduce costurile, pentru ca aceste servicii ajuta si la cresterea veniturilor, precum si a serviciilor oferite clientilor", a spus Dejan Grbic, managing director al Linea Directa Communications, companie care activeaza pe piata de marketing direct si call center.
Pe piata locala a proceselor de BPO, tinerii cu putina experienta in munca, care vorbesc cel putin o limba straina si accepta un salariu de inceput nu mai mare de 250-300 de euro, isi pot gasi de munca cu destula usurinta. Companii ca Genpact, Wipro sau Accenture sunt in plina cautare de noi angajati, semnand contracte pentru 20-30 de persoane lunar (Genpact) sau anuntand cateva sute de oferte de slujbe pe an.
“Este un moment favorabil pentru industria de outsourcing pentru ca pe timp de recesiune companiile incearca sa economiseasca, a declarat, pentru Wall-Street, Crina Ilie, HR Operations & Enabling Functions pentru Europa.
Similar, piata serviciilor medicale s-a largit prin deschiderea a peste zece clinici private si a catorva centre de diagnostic si tratament.
In urma deschiderii a trei hyperclinici in 2008 si 2009, Medlife, liderul pietei pe segmentul clinicilor private, are un plan de extindere cu 220 de persoane in 2009.
Similar, furnizorul de servicii medicale private Centrul Medical Unirea (CMU) investeste in prezent 8,5 milioane de euro, propunandu-si finalizarea a doua policlinici la Bucuresti, respectiv Cluj, preluarea a doua-trei clinici din provincie, precum si demararea constructiei unei noi unitati in Capitala.
Dupa implementarea acestor proiecte, nevoile de deschidere a noi posturi in companie au crescut numarul de angajati de la 300 la 500-600 in numai un an. Pentru cele doua policlinici care urmeaza sa fie deschise in acest an, compania are in plan recrutarea a inca 20-30 de persoane, preponderent din segmentul medical.
“Piata serviciilor medicale va fi intotdeauna pe val, din cauza nevoii de o alternativa la serviciile oferite de stat. Chiar daca trecem printr-o perioada de criza, clinicile se extind si vor angaja in continuare”, spune Bogdan Toth, general manager al companiei de Recrutare HR4U.
In ceea ce priveste sectorul IT, specialistii in resurse umane apreciaza ca echilibrat raportul dintre numarul disponibilizarilor si cel al angajarilor. "Desi este evident declinul sectorului financiar-bancar, unii din principalii clienti ai industriei IT, companiile nu au disponibilizat masiv. Sigur, au fost unele firme care au disparut de pe piata, insa am si asistat la recrutari de specialisti si ingineri care au ocupat unele pozitii vacante in IT [...]. Cred ca in acest moment piata fortei de munca in IT este oarecum echilibrata", noteaza Vilceanu.
Angajari firave in industria auto
Desi vanzarile de autoturisme au scazut cu 54% dupa primele zece luni ale acestui an, industria nu a trecut printr-un colaps perpetuu. Cateva evenimente semnificative, cum ar fi preluarea uzinei Automobile Craiova de catre Ford, intrarea pe piata locala a producatorilor germani de curele de transmisie Preh, respectiv Optibelt Power Transmission, sau cresterea productiei Dacia, au ridicat nivelul ofertelor de angajare din piata auto.
Astfel, marirea capacitatii de productie a Dacia a facilitat crearea de locuri de munca pentru inca 500 de noi angajati. In acelasi timp, fabricile germane nou deschise au adaugat pe statele de plata alti 270 de angajati, numar ce urmeaza a fi suplimentat cu inca 150 de persoane.
Alain Lebourg, directorul companiei de recrutare Activaction, cu o experienta de peste 30 de ani in industria auto franceza si romaneasca, este insa optimist in ceea ce priveste revigorarea industriei auto, asteptandu-se ca in urmatoarea perioada de timp sa creasca productia si sa incerce o stabilizare a pietei muncii in acest sector.
"Sa nu uitam ca Romania dispune de doua mari uzine performante. Putem fi increzatori in viitor. Ford va produce multe masini la Craiova, iar Dacia, care isi largeste cu regularitate gama de masini comercializate, va continua sa prospere. Apoi, sa nu uitam ca Romania a fost aleasa de Renault pentru a deschide aici Renault Technologie, creand un al doilea tehnocenter dupa cel de la Guyancourt (Franta)”, afirma el.
Cu toate acestea, desi venirea Ford in Romania a fost un salt urias pentru industria auto, CEO-ul Ford Europa, John Fleming, a anuntat ca angajarile vor demara in 2010 sau 2011.
Continental, o alta companie puternica in industria automotive, cu o pierdere neta de 1,04 miliarde euro in al treilea trimestru al acestui an, a continuat un ritm sustinut al angajarilor in fabricile din vestul tarii si in Sibiu. Anica Stoica, head of human resources Continental Automotive Romania, declara ca numarul de angajati a crescut in 2009, fara a oferi o cifra precisa. Cu toate acestea, seful fabricii de la Timisoara afirma in luna aprilie ca grupul angajeaza in jur de 1.200 de persoane.
In cazul diviziilor Continental AG de la Sibiu, numarul de angajati a crescut de la 1.000, la sfarsitul lui 2008, la 1200, in 2009, spune Lacramioara Daraban, HR manager Continental Automotive Sibiu.
Cu toate acestea, Toth, recruiter pentru zona de vest a tarii, sustine ca industria automotive nu a angajat intr-un ritm accentuat, multe dintre aceste presupuse angajari fiind, de fapt, reintoarceri din somaje tehnice sau angajari pe perioada determinata sau angajari in leasing.
“Eu nu am auzit de angajari in masa in industria automotive. Nu am avut nici un proiect de recrutare de acest tip. Aceasta industrie a fost serios afectata de criza, redusa aproape la jumatate. Nu cred ca va rezista unui val de angajari”, conchide Toth.
Cea mai importanta retragere de pe piata auto a fost revendicata de producatorul de sarme, cabluri si cablaje pentru industria auto Leoni, furnizor al Automobile Dacia, care, la inchiderea fabricii, a lasat fara locuri de munca circa 230 de persoane.
Sursa: wall-street.ro
Cine a mai angajat in 2009, anul crizei?
Publicat de
Marius Moraru
on marți, 15 decembrie 2009
/
Etichete:
Angajator,
Cariera,
Criza,
Loc de munca,
Recrutare,
Resurse umane,
Schimbare,
Schimbari
Cine a mai angajat in 2009, anul crizei?
2009-12-15T11:35:00-08:00
Marius Moraru
Angajator|Cariera|Criza|Loc de munca|Recrutare|Resurse umane|Schimbare|Schimbari|