Câteva lucruri pe care nu le vei afla de la şeful tău




1. "Da, noi citim e-mailurile ... şi IM dumneavoastră."

Ca multe firme de servicii financiare, Wedbush Securities monitorizează e-mailurile de zi cu zi, mesaje instantanee şi activitatea de reţele sociale dintre cei peste 1000 de angajaţi ai săi, spune Mattias Tornyi, directorul companiei de IT. Ei folosesc un software de monitorizare a e-mailului după anumite subiecte şi cuvinte cheie din interiorul mesajelor, recunoaşte acelaşi director de IT. În fiecare zi, ajung să fie citite între 5% şi 10% dintre mesajele pe care şi-le trimit angajaţii..
Montitorizarea despre care am vorbit este destul de vastă, dar multe firme monitorizează cel puţin pe unii dintre angajaţi "pe Internet, telefon şi e-mail, în special în companiile mari şi cele în industrii sensibile sau puternic reglementate. Piaţa pentru software de monitorizare a e-mailurilor a crescut mai mult de 25% în fiecare an din 2008 şi se estimează să ajungă la 1,23 miliarde dolari în 2013. Conform firmei Gartner , care se ocupă cu urmărirea piaţei IT; mai mult de una din trei mari companii din SUA angajează persoane reale să citească sau să analizeze e-mailurile angajatului, potrivit unui studiu din 2010 a Proofpoint, firmă de monitorizare a mesageriei electronice. În plus, un studiu realizat de American Management Association şi Institutul ePolicy a constatat că aproape jumătate din companiile mici, mijlocii şi mari chestionate îşi monitorizează angajaţii ce folosesc telefonul, şi două din trei pe cei ce utilizează interentul. Se observă o tendinţă de creştere a monitorizării mesageriei instant şi a SMS-urilor, spune Stephen Marsh, directorul executiv al firmei de arhivare e-mail Smarsh.
Nu numai angajatorii urmăresc ce faci, dar mulţi acţionează asupra a ceea ce găsesc. Una din cinci companii mari din SUA a concediat un angajat pentru încalcarea normelor de utilizare a e-mailui în ultimul an, potrivit unui sondaj recent al Proofpoint. Ce a fost considerată o infracţiune care poate duce la concedierea angajatului? Cele mai multe investigaţii legate de e-mail se referă la problemele generate de salariaţi prin scurgerea de informaţii sensibile, confidenţiale sau jenante, furt - nu au fost anchetate cazuri de mesaje trimise unei prietene dintr-un cont de e-mail de la serviciu sau a cumparăturilor on-line ocazionale de pe desktopul firmei.

2. "Eşti prea bătrân pentru asta."

Atunci când Joyce Kalivas-Griffin, 57 de ani, a văzut o ofertă a unui loc de muncă la o şcoală privată din apropiere a şi trimis imediat CV-ul ei. Ea era foarte încrezătoare – descrierea se potrivea abilităţilor ei aproape perfect - dar ulterior nu a mai primit nici un răspuns la aplicaţia ei pentru jobul respectiv. Apoi, ea a observat că anunţul pentru locul respectiv de muncă a fost postat din nou, asa ca şi-a modificat CV-ul pentru a ascunde vârsta şi l-a trimis din nou. De data aceasta, scoala a chemat-o pentru un interviu. Kalivas-Griffin din pacate nu a obţinut locul de muncă: Ea crede că, atunci când intervievatorul a întâlnit-o şi a dat seama ca nu e de 30 şi ceva, varsta ei a înclinat balanţa împotriva ei.
"Kalivas-Griffin nu va şti niciodată sigur, dar odată ce forţa de muncă va fi tot mai bătrână, prejudecăţile legate de vârstă vor fi probabil în creştere, spun expertii. Aproximativ 25% din angajatori au declarat că sunt reticenţi să angajeze lucrători mai în vârstă, potrivit unui studio din 2006 făcut de Centrul de imbatranire si muncă de la Boston College. După ce se uită la numai un CV, angajatorii discriminează cu precădere femeile percepute de ei ca ca fiind de 50 de ani sau mai în vârstă, potrivit unui studiu 2007 publicat de Biroul Naţional de Cercetări Economice. Este o tendinţă, spun expertii, care este şi mai rea în recesiune, după cum reiese din cele mai recente date ale Departamentului Muncii: lucrătorii concediaţi cu vârsta de 55 de ani au petrecut o medie de 35 săptămâni în căutarea de muncă, în comparaţie cu 30 săptămâni pentru grupul de vârstă de 25 - 54 ani.
"Ştim că opinia este foarte răspândită", spune Laurie McCann, un avocat al AARP Foundation Litigation. "Problema este că oamenii de multe ori nu ştiu că se întâmplă, din cauza felului în care se aplica pentru un loc de muncă." Într-o lume de aplicatii online, nu veţi vedea niciodată ceilalţi candidaţi, nici nu te vei intalni cu managerul angajator. De aceea, consultanţii de carieră recomanda adesea ca oricine are vârsta de peste 45 sau 50 să îşi modifice CV-ul în sensul punerii în valoarea a experienţei nu a vârstei, realizărilor şi abilităţilor. Nu aveţi nevoie pentru a lista fiecare loc de muncă care le-aţi avut vreodata; în schimb evidenţiaţi realizările într-un mod măsurabil – ca de exemplu, cat de mult aţi crescut veniturile pentru departamentul dvs. - şi asiguraţi-vă că menţionaţi de tehnologiile pe care le utilizaţi, reţelele sociale din care faceţi parte precum şi alte aptitudini.

3. "Ştiu când va prefaceţi ca sunteţi bolnavi."

Ca şi manager de producţie la un laborator foto comercial high-end, Stuart Horvath, 32, a supravegheat atât asistenţi permanenţi cât şi temporari. Sarcina lor era aceea de a procesa filmul, dar atunci când cineva "nu avea chef să se ocupe de toate diapozitivele din acea zi, masina se ‘bloca brusc’", spune Horvath - şi el ştia că nu se poate bloca aproape la fel de frecvent aşa cum câţiva dintre membrii personalului său susţineau. Apoi, au existat nenumaratele zile de concediu medical pe care şi le lua unul din angajaţii temporari. Horvath l-a suspectat că se prefăcea - şi ipoteza i-a fost confirmată atunci când a dat într-o noapte la un bar peste angajatul presupus a fi bolnav . El i-a spuns “bolnavului”: "Am fost şef, dar am fost şi angajat."
Este adevărat: Seful adesea stie daca atunci când te faci că munceşti, când îţi cauţi un alt loc de muncă, când te furişezi afară din birou, când te prefaci bolnav sau când unfli raportul de cheltuieli. De fapt, un număr tot mai mare de companii apelează la detectivi particulari pentru a urmări angajaţii lor care cer concediu medical pentru o boală suspectă, potrivit unui articol publicat luna trecută în Bloomberg BusinessWeek. Poate e un semn de vremuri grele. Mai mult de unul din patru angajatori spun că cred că tot mai mulţi angajaţi au se prefac a fi bolnavi şi îşi iau zi liberă de la începtul crizei economice potrivit unui studiu din 2009 publicat de CareerBuilder.com. Iar temerile lor sunt întemeiate: Aproximativ o treime din lucrătorii recunosc că au cerut concediu medical deşi nu au fost bolnavi. Şi asta nu e tot ce şeful tău ştie. "Uneori, oamenii din echipa mea petrec zilele întregi la instalarea unui ecran de fum pentru a face să arate ca acesta instlare este un lucru greu de făcut, dar eu ştiu că nu poate fi," Un angajator la o firma de servicii financiare din Phoenix ştia că angajata ei îşi caută un alt loc de muncă
Lecţia: Şmecheriile tale sunt pentru moment tolerate, dar probabil nu au trecut neobservate.

4. "Copilul tău? Problema ta. "

De acum este cunoscut faptul că femeile câştigă mai puţin decât bărbaţii - aproximativ 81 de cenţi pentru fiecare dolar. A avea un copil diminuează potenţialului cîştig al femeilor şi mai mult. Aşa-numita "penalizare pentru mamă" se poate manifesta în mai multe moduri: O mama poate sa trecut cu vederea când vine vorba de o promovare, deoarece seful crede ea îşi dedică prea mult timp îngrijirii copiilor sau că ea e mai mult preocupată de familie decât cariera. O mama poate fi ignorată şi ân cazul proiectelor importante, deoarece şeful teme ca nu va dedica suficient timp şi energie.
Acestea sunt lucruri prea subtile pentru a fi uşor de cuantificat. Nu este însă greu de cuantificat penalizarea ce trebuie suportată de femei atunci când îşi iau un concediu maternal. Femeile cu MBA care au părăsit forţa de muncă pentru un an şi jumătate pentru a creşte copiii sunt cu 41% mai puţine decât bărbaţii cu acelaşi grad care îşi întrerup activitatea; femeile cu doctorat sunt cu o treime mai puţine ca şi barbaţii, avocaţii cu 29% mai puţin, şi medici, cu 16% , potrivit unui studiu din 2010 al profesorilor de economie de la Harvard Claudia Goldin şi Lawrence Katz F. "Joburile din domeniul afacerilor sancţiunează drastic pe cei care se abat de la normă," Goldin şi Katz scriu în studiu.

5. "E cel mai bun prieten al meu ..."

Pentru şase din 10 lucrători care spun că au vazut în sef un prieten, acest lucru nu va veni ca o surpriza: Fiind prietenul sefului, sau animalul lui de companie, ai o serie de avantaje. Unii sefi îşi arată favoriţii într-un mod evident, ca de exemplu atunci când dau unui subordonat sarcinile cele mai plăcute sau susţinându-l în faţa managementul superior pentru a fi promovat. Alţii sunt mai subtili, părând să trateze în mod egal toţi angajaţii. Dar apoi îi vor oferi mai multe indicaţii pentru lucrătorului favorizat, sau sau se va asigura că ea este prezentată în celor care contează, celor care iau deciziile, spune consilierul de cariera si coacherul Roy Cohen.
Atâta timp cât relaţiile funcţionează, toată lumea poate beneficia: relaţii bune tind să ducă la un randament mai mare; compatibilitatea poate ajuta un lucrător să obţină o mărire de salariu sau o promovare, oricui îi ar vrea să lucreze cu oameni plăcuţi şi de încredere.
Egalitatea într-o relaţie nu este reală atâta timp căt un prieten poate să-l concedieze pe celălalt.Seful îţi evaluează pachetul salarial şi performanţa, iar atunci când există o problemă sau un dezacord, asupra oricăruia din cele două elemente, relaţia va avea de suferit. Pentru a păstra o relaţie prietenoasă, dar fără a trece în teritoriul prieteniei, trebuiesc evitate discuţiile despre probleme personale sensibile, iar Cohen sugerează: Nu contează cât de apropiaşi v-aţi putea simţi, în cele din urmă există întotdeauna şansa ca seful tau va folosi aceste informaţii într-un mod care să-i servească propriile scopuri, nu ale tale.

Sursa: smartmoney.com