Jumatate din angajati ar pleca din firma in care lucreaza. Problema e ca nu au unde sa se duca


Aproape jumatate din angajati si-au pierdut increderea in actualul angajator, iar 46% din acestia ar pleca din companie la prima oferta de job venita din partea altei companii, arata rezultatele a trei studii realizate la nivel international.

Companiile ar trebui sa renunte la structurile de management invechite din organizatie, caracterizate printr-un comportament tiranic al managerilor si sa le inlocuiasca cu o democratizare a fortei de munca, sfatuiesc specialistii in resurse umane.

"Multe companii au inca modele de ierarhizare invechite, in regim militaresc. Renuntarea la cateva principii si munca liderilor cu angajatii in stil democratic ar putea ajuta la sporirea angajamentului si a productivitatii acestora", sustine Paul Thomas, profesor la University of Glamorgan.

Astfel, managerii ar trebui sa confere mai multa incredere oamenilor si sa le dea sarcini de o responsabilitate mai mare angajatilor pentru ca acestia sa fie mai atasati fata de companie.

Companiile in care functioneaza vechile modele de management incep sa se piarda in detrimentul acelor firme care se adapteaza la noul climat si care vor avea parte de rezultate pozitive, ca urmare a cresterii performantei angajatilor.



Managerii ar trebui sa renunte la control

Profesorul Thomas a observat ca in cadrul companiilor in care a lucrat cele mai bune rezultate vin din partea angajatilor care se gandesc la ei insisi. Insa pentru a se intampla acest lucru, managerii trebuie sa renunte la control si la autoritate, iar pentru a face asa ceva "ii trebuie mult curaj unui lider".

"Este vorba de altruism, ei renunta la putere, la statut si la control, despre care nu se poate spune ca le aveau cand au ocupat pozitii de lideri. Majoritatea managerilor nu detin cu adevarat controlul companiei, acesta fiind atribuit, in mod realist si tangibil, angajatilor", a mai spus Thomas.

Se pare ca liderii nu sunt capabili nici sa mentina angajamentul personalului angajat, potrivit celor mai recente studii realizate de companiile internationale.

Doua treimi din manageri creeaza in mod constant un climat negativ la locul de munca, ceea ce ii face pe angajati sa se simta frustrati si chiar ofensati, arata un studiu realizat de firma de consultanta Hay.

Sondajul a mai scos la iveala ca in toate companiile in care exista o structura de management rigida pro-cesele si procedurile nu ii motiveaza pe angajati sa aiba initiative, ci mai degraba creeaza obstacole in solutionarea problemelor.

Totodata, jumatate din angajati considera ca nu au autoritatea de a lua decizii cruciale de pe pozitiile in care lucreaza, iar o proportie similara sustin ca se simt descurajati ca urmare a faptului ca nu au participat la luarea unor decizii care le afectau in mod direct munca.



Unu din cinci angajati se simte frustrat la locul de munca

Studiul realizat de Hay mai arata ca doua treimi din managerii britanici creeaza mai degraba un climat negativ de munca in randul angajatilor, in loc sa aduca valoare adaugata in companie.

Unu din cinci angajati britanici se simte frustrat la locul de munca, se confrunta cu o birocratie rigida si cu structuri saracacioase de management, precum si cu o limitare a masurilor menite sa aduca inovatie si productivitate in companie.

"Fenomenul frustrarii angajatilor aduce un risc major companiei, pe langa faptul ca reprezinta o ratare a oportunitatilor de dezvoltare. Intrucat exista o competitie foarte mare in gasirea celor mai buni angajati, eforturile depuse de companie pentru a-si loializa personalul vor fi risipite daca nu sunt sustinute de un mediu de lucru adecvat", spune Ben Hubbard, director regional in cadrul unei divizii a companiei Hay.

O alta descoperire in urma studiului arata ca managerii au gresit atunci cand au conceput responsabilitatile pe care le au angajatii de pe anumite pozitii si ca nu au reusit sa valorifice abilitatile acestora. Mai mult de o treime din angajatii intervievati cred ca nu-si folosesc in cel mai performant mod talentele.

"Liderii trebuie sa se asigure ca perioada de induction, programele de dezvoltare a angajatilor si structurile de suport din companie sunt menite sa mentina oamenii potriviti pe pozitiile potrivite la timpul potrivit", a mai spus Hubbard.



Aproape jumatate din lideri isi demotiveaza angajatii



Cercetarile realizate la nivel international arata ca mai mult de jumatate din senior manageri au esuat in tentativa de a genera un climat de performanta ridicata in randul angajatilor.

Mai mult decat atat, rezultatele unui studiu realizat la nivel global pe un esantion de peste 3.100 de lideri care activeaza in 12 industrii arata ca aproape jumatate din manageri creeaza climat de lucru care ii demotiveaza pe angajati, in timp ce doar 15% au generat doar o atmosfera neutra la locul de munca.

Numai unu din patru lideri a fost capabil sa creeze un climat organizational prin care angajatii sa aiba performante inalte, iar 20% din manageri au reusit sa genereze o atmosfera de lucru care sa genereze o crestere moderata a performantei in companie.

"Angajatii frustrati cauta o modalitate prin care sa se descurce mai bine la locul de munca, iar managerii joaca un rol important pentru ca ei sa faca asta. Liderii ar trebui sa inlature barierele procedurale si birocratia excesiva, sa le ofere angajatilor instrumentele, tehnologia si informatiile, sprijinul si alte resurse de care mai au nevoie pentru a fi eficienti la locul de munca", a mai spus Hubbard.