1 Decembrie - Ziua Nationala a Romaniei



La 1 decembrie 1918, Adunarea Naţională de la Alba Iulia, constituită din 1228 delegaţi, şi sprijinită de peste 100.000 de persoane adunate la eveniment din toate colţurile Ardealului şi Banatului, a adoptat o Rezoluţiune care consfinţeşte unirea tuturor românilor din Transilvania, întreg Banatul (cuprins între râurile Mureş, Tisa şi Dunăre) şi Ţara Ungurească (Crişana, Sătmar şi Maramureş) cu România.

Ziua de 1 decembrie 1918 marchează bilanţul luptei românilor pentru întregire statală, care vine să încununeze precedentele acţiuni ale fraţilor din Basarabia (27 martie 1918) şi Bucovina (15 / 28 noiembrie 1918). Poporul român a valorificat conjunctura internaţională creată în urma Primului Război Mondial şi a ştiut să se afirme în contextul mişcării de eliberare a popoarelor şi al victoriei principiului naţionalităţilor în Europa.


Citeste mai mult...

Limbajul Hipnotic in Negociere


Tainele creierului uman sunt inca multe. Poate ca „limbajul hipnotic” iti suna cumva prea pompos. Vestea buna este ca tehnicile utilizate in hipnoza sunt folosite in negociere, in discursurile publice, dar mai ales in reclame.

Inconstient, folosim zilnic toate tehnicile enumerate in acest articol intr-o proportie mai mare sau mai mica. Citindu-le, in primul rand le constientizati, apoi ajungeti sa le dezvoltati si sa le transformati in abilitati. Tocmai faptul ca sunt atat de uzuale le face atat de greu de detectat atunci cand sunt folosite constient.

In negociere se pot folosi tehnici foarte fine pentru a convinge interlocutorul. Obama, de exemplu, este ”acuzat” ca a folosit excesiv tehnicile hipnozei Ericksoniene. Limbajul lui Milton Erickson este cunoscut ca fiind unul de impact, care convinge. In acest articol va voi prezenta cateva din tehnicile specifile limbajului Milton, folosite de acesta pentru a ajuta pacientii sa intre in transa. Aplicabilitatea acestui tip de limbaj este atat de mare incat puteti sa il folosititi cu incredere in domeniile pe care le considerati oportune.

Modelele de limbaj utilizate de Milton Erickson au fost dezvoltate si clarificate de Bandler si Grinder (fondatorii NLP). Este nevoie de mult studiu si practica pentru a folosi cu impact maxim aceste modele, insa nimic nu ne opreste sa incepem chiar acum!

Tehnica 1 - Citirea Gandurilor

Primul model te ajuta sa intri pe aceeasi lungime de unda cu partenerul de negociere. Pleci de la premisa ca stii ce gandeste acesta. De exemplu, atunci cand ii spui: ”Știu ca acum te intrebi daca putem face o afacere buna” interlocutorul, in mod inconstient, se va intreba acest lucru. Practic, prin aceasta citire a gandurilor declansezi in mintea intelocutorului un anumit gand, un aspect la care acesta sa mediteze. ”Știu ca te vei bucura atunci cand vom ajunge la un acord” Prin aceasta citire induci partenerului ideea de finalizare a acordului insotita de un sentiment de bucurie. In mod automat, la nivel inconstient, partenerul va reflecta asupra acestor cuvinte. Nu va nega, tocmai pentru ca in timp ce spui, se va gandi la ceea ce-i spui. Mai jos aveti cateva exemple, iar continuarea o puteti pune exact in cuvinte adaptate contextului.
- „Stiu ca acum te intrebi…”
- „Stiu ca tu crezi…”
- „Stiu ca ai venit aici cu un scop.”
- „Stiu ca te poti bucura atunci cand…”
-„Stiu ca atunci cand vei pleca de la acest training vei gandi si vei actiona mai intelept.”
- „Tu probabil deja stii ca…”
- „Vad ca tu crezi...”
- „Vad ca tu stii…”

Tehnica 2 - Lost Performative

In acest model pleci de la judecati de valoare a caror provenienta s-a pierdut in timp. Functioneaza pe acelasi principiu ca si citirea gandurilor. Pleci de la judecati care presupui ca sunt acceptate de interlocutor. Ex: „Este bine sa fii atent la detalii, intrucat in detalii se pot ascunde lucruri care-ti pot scapa la prima vedere. Un detaliu important al propunerii pe care v-o fac este garantia pe care v-o oferim. Fiind atent la acest lucru va veti bucura in viitor de confortul oferit......” Mai jos aveti diferite judecati de valoare cu rol de exemplu care pot fi adaptate si completate dupa cum considerati ca este bine.
- „Si este bine sa te intrebi…”
- „Este bine sa fii atent...”
- „Este important sa…”
- „Este rau sa inseli...”
- „Este bine sa inveti din greu...”
- „Este mai bine sa daruiesti decat sa primesti...”

Tehnica 3 - CAUZA – EFECT

Acest model este destul de puternic. Daca il vei citi cu atentie si il vei intelege, atunci il poti folosi cu impact in orice tip de conversatie. Creierul este obisnuit sa gandeasca in termeni de cauza-efect si chiar daca nu exista o relatie de cauzalitate puternica efectul apare prin prisma formularii, a relatiei de cauzalitate pe care o presupui. Exemplu: „In timp ce va voi explica avantajele acestui parteneriat puteti sa va ganditi la o propunere care sa va avantajeze atat pe dumneavoastra cat si pe mine”.
(X face sa aiba loc Y) sau (in timp ce intampla X va avea loc Y). Alte exemple:
- „Daca… atunci…”
( „Daca te ajut, atunci vei reusi sa inveti asta.”)
- „In timp ce… poti sa…”
( „In timp ce dormi poti sa visezi frumos.”)
- „Nu face X decat daca vrei sa Y.”
( „Nu te aseza acolo decat daca vrei sa te relaxezi profund.”)
( „Cu cat asculti mai atent, cu atat inveti mai rapid.”)

Tehnica 4 - Presupozitia (comenzi mascate)

Modelul Presupozitiei ascunde comenzi mentale mascate menite sa-l faca pe interlocutor sa gandeasca intr-un anumit fel. Este o comanda, de obicei ferma, exprimata ca un adevar. Este de dorit ca presupozitia pe care o faci sa plece de la realitate astfel incat sa aiba un efect maxim. Exemple: „Poti sa te decizi acum” „Poti sa ma crezi” „Ai incredere in mine” „Acum intelegi perfect” etc. Dupa cum observati se pleaca de la o presupozitie care la nivel constient nu va fi luata in seama foarte serios, insa inconstientul o va precesa. Alte exemple:
-„Inveti multe lucruri…”
-„Poti sa faci acest lucru chiar mai bine.”
-„Dupa ce vei trece clasa asta, urmatoarea va fi mai usoara.”
-„Acum vezi lucrurile diferit.”
-„Maine veti fi capabil sa invatati si mai mult.”
-„Vei scrie cele mai multe exemple bune la acest pattern”

Tehnica 5 – Intrebare de intarire

Intrebarea de intarire se pune de de obicei la sfarsitul propozitiei/frazei pentru a avea efectul dorit. Faci o afirmatie sau pui o intrebare pe care o urmezi apoi de interogativul „nu-i asa?” Exemple: „ ” Intrebarea pusa la sfarsit sugereaza interlocutorului sa ia foarte in serios polisbilitatea intrarii in acord cu dumneavoastra.
- „Nu-i asa?”
- „Vrei sa…?”
- „Si vei adauga mai multe exemple, nu-i asa?”

Tehnica 6 - Dubla Legatura - Falsa alegere

Dubla legatura sau falsa alegere presupune doua varinte. Aceste doua variante pe care le propuneti va avantajeaza in egala masura. De obicei cand ai doua optiuni, tendinta este sa te orientezi catre una din ele. Foarte rar te vei gandi la o a treia sau la a patra optiune, insa nu este exclus. Exemple: „ ” Falsa alegere sau Dubla Legatura este destul de puternica, ea poate sa va fie de folos intr-o masura mai mare sau mai mica, fie mai curand, fie peste cateva zile. As fi curios sa aflu care model va place mai mult, Falsa alegere sau Intrebarea de intarire? A fost o intrebare folosind acest model. Mai multe exemple, aveti mai jos:

- „Poti sa incuviintezi dand din cap sau spunand DA.”
- „Vrei sa incepem acum sau mai tarziu?”
- „Vei incepe sa schimbi acest lucru acum sau dupa intalnirea noastra?”
- „Vrei sa inveti aceasta acum sau la urmatoarea intalnire?”
- „Daca nu scrieti acum una sau doua duble legaturi, foarte curand fie va veti gandi automat la cel putin una, fie veti observa cu uimire cum va vin si altele in minte astfel incat sa le scrieti.”

Modelul 6 - Postulatul Conversational

Punem o intrebare la care raspunsul poate fi DA sau NU. Oferind permisiunea pentru alegerea raspunsului, acest tipar evita autoritarismul. Pusa in momentul potrivit de foarte multe ori vom obtine raspunsul da, si implicit acordul interlocutorului. Exemple: „Poti sa citesti cu atentie aceste modele si sa le alegi pe acelea care ti se potrivesc? Puteti sa va ganditi serios la aplicabilitatea acestor tactici? V-ar placea sa simtiti ca ati luat cea mai buna decizie? Ati fi bucuros sa incheiem o intelegere avantajoasa chiar in intalnirea de astazi? Puteti sa cititi si exemplele de mai jos?”
- „Simti ca putem continua?”
- „Poti sa-ti imaginezi asta?”
- „Poti sa inchizi usa aceea?”
- „Poti vizualiza ceea ce iti spun?”
- „Iti dai seama ca deja stii asta?”
- „Poti sa fii deschis pentru o clipa?”
- „Va simtiti pregatit/a sa semnati acest contract acum?”
- „V-ar placea sa stati pur si simplu aici si sa va relaxati?”
- „Nu v-ar placea ca pur si simplu sa alunecati in aceasta stare?”
- „V-ati dori sa mai scrieti cateva exemple de postulate conversationale?”

Modelul 7- Violarea Unei Restrictii Selective

Acesta presupune atribuirea de constiinta unui obiect neinsufletit sau unei capacitati de comunicare unei fiinte care nu are acea capacitate. Aceasta tehnica ajuta la ruperea unui ritm si la activarea emisferei drepte a interlocutorului, cea responsabila cu imaginatia. Totodata este utila tehnica si in momentul in care dorim sa schimbam putin directia de discutie. „Daca o rosie ar vorbi, ce ne-ar spune? Cum credeti ca se simte un Stejar atunci cand este taiat?”
• „Un scaun poate avea sentimente…”
• „Aminteste-ti: peretii au urechi!”
• „Masina mea stie cum sa ajunga acolo.”
• „Unele prajituri iti fac cu ochiul.”
• „Stii ce gandeste stiloul tau?”
• „Acesti pereti pot sa ne spuna atat de multe povesti…”
• „Pixurile voastre stiu ce exemple de violari ale restrictiilor selective sa scrie in continuare.”


Modelul 8 - Setul de „Da-uri”

Acest model presupune declansarea unei serii de raspunsuri afirmative, cu scopul ca interlocutorul sa raspunda in acelasi mod la intrebarea cheie. Tehnica este extrem de uzitata in vanzari. De exemplu esti intrebat: „Vrei sa faci bani usor? Ti-ar placea sa-ti permiti orice pentru tine si copii tai? Ai vrea sa te implici intr-o afacere in care muncesti putin si castigi mult? Esti pregatit sa-ti dau detalii chiar acum despre aceasta afacere?” Aveti mai jos cateva exemple, utilizate mai ales in hipnoza.
• „Stati pe scaun?”
• „Tineti picioarele pe podea?”
• „Respirati?”
• „Va intrebati ce e cu intrebarile astea?”
• „Ati inteles cum functioneaza setul de DA-uri?”

Modelul 9 - Comenzile negative

Puteti sa declarati ce doriti sa se intample si precedati declaratia de adverbul „nu”. Acest model foloseste principiul conform caruia subconstientul nu percepe negatiile. Negatiile sunt instrumente puternice care pot fi folosite in negociere. De exemplu fraza: „Nu va ganditi ca ceilalti vor sa va pacaleasca”. Sau „Nu trebuie sa te decizi acum, te poti decide dupa ce ma asculti cu atentie”. Sau de exemplu, daca vrei sa-i induci omului grija spui: „Nu trebuie sa-ti faci griji!” si pun pariu ca-si va face. La fel insa, daca vrei sa aiba incredere spui altfel: „Nu trebuie sa ai incredere in mine neconditionat, poti sa testezi mai intai”. Si lista poate continua.
• „Nu va ganditi la pinguini!”
• „Nu va ganditi la un om rosu!”
• „Nu te gandi ca poti avea succes”
• „Nu te gandi ca aceste tehnici sunt usoare!”
• „Nu te gandi ca poti avea o viata mai buna!”

Vei observa ca nu poti sa nu gandesti ceva inainte de a gandi. Te-ai gandit probabil ca ai putea avea o viata mai buna, sau ca ai putea avea succes. Probabil ti-a trecut prin minte un om rosu.

Scriind aceste tehnici mi-am imaginat ca fiecare ar merita din ele o abordare separata, un articol in care sa prind in conversatii fiecare model astfel incat in viitor sa le folosesti cu incredere. Am extras noua modele din douazeci. Toate modelele sunt insa usor de asimilat, de inteles si de folosit. La prima vedere unele din ele pot sa va para extrem de simple si aveti dreptate. Sunt simple, usor de folosit, iar impactul lor rezista in simplitatea lor. Aceste tehnici sunt folosite pentru a ajuta oamenii sa intre in transa si a-i mentine in transa. Vedeti cum aceste modele functioneaza la lucruri mai complicate astfel ca, in viata de zi cu zi vor functiona si mai mult. Folositi-le cu incredere in activitatea de vanzari, la serviciu sau in viata personala. Puteti sa luati in considerare ca va vor ajuta. Intrucat ar necesita macar o recitire a lor pentru a tine minte cel putin jumatate dintre ele, le puteti printa sau puteti salva linkul. Poti sa-mi oferi feedbackul tau pe manager@traininguri.ro. Poti sa-mi spui, ce tehnica nu ai inteles-o prea bine sau poti sa-mi sugerezi pe care din ele ai vrea sa o dezbat mai pe larg.

Mult succes in aplicarea tehnicilor!!!

Citeste mai mult...

Cum scapi de criza? Iti faci o firma!


Criza a fost o palma grea pentru multe afaceri, mari si mici. Dar aceeasi palma i-a trimis pe multi pe calea antreprenoriatului. In cautarea stabilitatii pierdute la locul de munca, zeci de mii de romani incearca, mai mult ca oricand, sa-si valorifice la maximum abilitatile profesionale si, sub acelasi imbold care a caracterizat inceputurile capitalismului in Romania, sa dea nastere unui nou val de antreprenori.



Un sediu, cu care a venit unul dintre asociati, trei laptopuri, o imprimanta, hartie, curent electric si 200 de lei, suma minima necesara pentru capitalul social. De atat au avut nevoie Cristian Calugaru si cei doi asociati ai sai, Tudor Salcudeanu si Paul Aparaschivei, pentru a-si pune pe picioare propria firma de consultanta si marketing politic. La 24 de ani, cei trei au luat in maini fraiele unei afaceri pe o piata unde e loc de afirmare si se ruleaza multi bani. Aveau deja cativa ani de experienta, si in ciuda crizei, 2009 a venit cu multe de oferit pentru comunicatorii politici, cu cele doua randuri de alegeri: cele europarlamentare din iunie si cele prezidentiale din noiembrie.

N-au fost insa singurele motive care i-au determinat sa faca pasul cel mare. “Situatia la vechiul loc de munca a inceput sa fie din ce in ce mai intunecata, aveam de ales intre a merge sa ne angajam prin alte parti, cu plafoanele salariale si asa in pioneze din cauza crizei, sau sa incepem noi o activitate si sa stim ca muncim pentru noi. Evident, a doua varianta parea mai trandafirie”, spune Cristian Calugaru, administrator si asociat in cadrul firmei FAR Communication. Asa ca, in urma cu mai bine de o luna, Calugaru, Salcudeanu si Aparaschivei au inceput sa pregateasca actele, sa caute un nume pentru firma si sa iasa la vanatoare de clienti. Prima parte a fost destul de simpla - “am stabilit un concept grafic, ne-am facut materiale de prezentare, am stabilit principiile ce urmeaza sa ne guverneze activitatea”. Iar acum se afla in proces de largire a bazei de clienti, “lucru dificil, pentru ca vine vacanta parlamentara de vara”.

Primii au fost cei cu care mai lucrasera in trecut si care voiau sa continue colaborarea. Apoi au inceput sa caute si in alte parti. Tinta principala sunt deocamdata clientii mici, dar care pot aduce venituri constante. De altfel, deja din prima luna, cei trei asociati au castigat mai mult decat atunci cand erau angajati. E vorba inca de o firma mica, dar nu inseamna ca planurile lor nu sunt mari. “Principiul pe care mergem este sa castigam mai multi bani decat luam ca simpli angajati. Personal, plecand de la un salariu de 1.000 de euro, sper sa reusesc sa-l triplez in scurt timp si, din toamna, daca lucrurile merg bine, chiar sa angajam doi-trei oameni”, spune administratorul FAR Communication.

Acelasi principiu l-a facut si pe Lucian Barbulescu sa isi incerce norocul de mic antreprenor. Cand a decis sa-si faca propria firma, la jumatatea anului trecut, inca nu avea puse la punct toate detaliile legate de activitatea viitoare si de planurile de dezvoltare, dar stia un singur lucru: ca voia sa faca trecerea de la statutul de angajat la cel de propriul sau sef cat mai repede. “Am luat atunci in calcul ideea infiintarii unei PFA, dar cum aveam mai multe idei de afaceri pe care as fi vrut sa le pun in aplicare la un moment dat, am preferat sa merg pe varianta societatii cu raspundere limitata”, spune Barbulescu. E drept, avand in vedere planurile sale initiale, o PFA ar fi fost o alegere mult mai potrivita, mai ales ca in cazul firmei de tip SRL a avut de parcurs mai multe formalitati, costurile initiale au fost mai mari, iar sistemul de impozite si taxe este mai complex.

Pe termen lung insa, forma de PFA i-ar fi limitat dezvoltarea ulterioara, inclusiv pentru ca n-ar fi putut sa mai aiba alti angajati specializati in acelasi domeniu. Investitia initiala s-a rezumat la costurile infiintarii firmei, de aproximativ 500 de euro, insa din decembrie, cand Barbulescu a inceput sa gazduiasca un joc online de tip MMORPG denumit Mu2, impreuna cu un partener care se ocupa de suport tehnic, a urmat o noua serie de investitii. In final, suma s-a ridicat la 5.000 de euro, din care cea mai mare parte pentru licentele software aferente, iar restul pentru achizitionarea unui server. “In prima faza, asteptarile legate de incasari au fost destul de modeste, pentru ca trebuia mai intai sa ne dezvoltam si sa ne facem cunoscuti, iar recuperarea investitiei era planificata pe termen destul de lung”, spune Lucian Barbulescu.

Extinderea a venit insa de la sine, pe masura ce jocul a inceput sa fie din ce in ce mai accesat, serverul ajungand acum sa numere in mod constant cel putin 100 de jucatori online si chiar 200 in orele varf si in weekend. Si tot de la sine s-a conturat si modelul de business, atunci cand jucatorii au inceput sa fie interesati sa cumpere diferite facilitati pentru caracterele create in joc - o forma de monetizare destul de populara in cazul multor jocuri de acest gen, printre care si popularul “World of Warcraft”. In prima faza, incasarile au acoperit cu greu cheltuielile de aproximativ 250 de euro pe luna, dar incepand cu luna aprilie, cand a fost lansat un sistem de plata prin SMS, veniturile au avut un salt brusc pana la peste 1.000 de euro pe luna. “Iar pentru perioada urmatoare ma astept la o crestere de 50%”, estimeaza Barbulescu.


Tot pe online s-a axat si Auras Geambasu cand a decis sa intre pe cont propriu in afaceri. 3ner.ro, portalul de training pe care l-a lansat in urma cu circa 7 luni, a fost gandit pornind de la propriile lui necesitati. “Eram interesat de traininguri si cautam resurse pe net. Dar nu exista niciun site care sa adune la un loc toate informatiile despre trainingurile existente, furnizorii de aceste servicii ori evenimentele dedicate industriei”, explica Geambasu. In cazul lui, nu dificultatile generate de criza la locul de munca au fost motivele de la baza deciziei de a deveni freelancer - este inca student la Facultatea de Automatica si Calculatoare din Politehnica Bucuresti. Dar criza a fost argumentul principal pentru a ramane freelancer.

“O data pe luna, mama ma intreaba cand ma angajez. Iau in calcul si varianta aceasta, in ideea ca trebuie sa invat cum functioneaza afacerile mari, dar ma mai gandesc, deocamdata ma axez pe 3ner.ro.” Portalul a fost lansat in urma unei investitii de 300 de euro si dupa doua-trei luni a inceput sa aduca profit. In prezent are o medie de 300 de vizitatori pe zi, dar au fost si luni cand a avut 8.000 de vizitatori unici, raportat la 11.000 de afisari. Geambasu (24 de ani) si-a facut PFA inca de la 19 ani, cand a inceput sa faca site-uri pentru diversi clienti. Pana la lansarea 3ner.ro (si cateva luni dupa aceea) a continuat cu activitatile de web design, din care castiga si 500-600 de euro pe proiect.

Lucrurile s-au schimbat in 2009: sumele pe care clientii sunt dispusi sa le ofere pentru un site au scazut, iar unii clienti au renuntat la contractele de mentenanta. Asa ca a venit momentul ca tanarul antreprenor sa inceapa sa monetizeze portalul de traininguri. Desi nu a pus inca pe hartie forma concreta in care va face aceasta, stie cu siguranta un singur lucru: modelul sau de business nu se va baza pe publicitatea prin afisaj. A pregatit in schimb parteneriate cu principalele edituri de business si cateva companii de training, e unul dintre partenerii prezenti la majoritatea evenimentelor dedicate dezvoltarii personale si are in plan si cateva asocieri internationale in online.

Principala lui sursa de bani o reprezinta acum proiectele speciale si consultanta pe marketing online. Castigul lunar e suficient deocamdata cat sa se intretina si fara o slujba, lucru pe care il si face deja, de altfel, de vreo 4-5 ani. Astfel de afaceri, desi incep timid si au un viitor nesigur, par a fi pentru multi solutia ideala, mai ales acum, cand viata angajatilor din companii a devenit destul de grea. Sau, cel putin, grea decat in anii trecuti. “Pana acum, performanta la locul de munca insemna sa nu intarzii, sa nu faci vreo prostie majora sau sa nu lipsesti prea mult de la serviciu, desi, de fapt, acestea sunt lucruri normale. Abia acum se cere performanta adevarata”, spune Costea Dumitrescu, managing partner in cadrul firmei de training si consultanta Ascendis.

De altfel, in ultimul timp, firmele si, in general, initiativele private au devenit o modalitate de a inlocui veniturile incasate ca angajat cu altele mai mari. Cine nu se incumeta insa la o asemenea aventura are varianta unul al doilea loc de munca. Potrivit firmelor de recrutare, candidati sunt destui. Conform studiului Employers of Choice 2009, realizat de Catalyst Solutions in parteneriat cu DaedalusMildwardBrown, 70,7% dintre respondenti au raspuns cu “probabil” si “foarte probabil” cand au fost intrebati daca si-ar cauta un al doilea loc de munca, cu program redus, pentru a-si spori veniturile. “Primim zilnic e-mail-uri de la candidati care ne scriu pentru a ne cere informatii cu privire la obtinerea unui post part-time, pe langa cel full-time din prezent”, spune Laura Chilom, HR consultant la eJobs, cel mai mare site de recrutare online din Romania.

In general, solicitantii sunt persoane cu varste cuprinse intre 25 si 45 de ani, care vor sa lucreze cu jumatate de norma ca agenti de pensii private sau asigurari, colaboratori financiar-bancari, operatori de call center, web developeri sau designeri, reprezentanti de vanzari, operatori de interviu, maseuri, barmani, chelneri sau agenti de servicii de curatenie. Pentru un program de patru-cinci ore pe zi, un astfel de post poate aduce castiguri cuprinse intre 150 si 400 de euro pe luna. “Cred ca orientarea spre proiecte in afara jobului este o tendinta care preceda criza, iar mediul actual nu face decat sa-i creeze premisele pentru a deveni un fenomen”, mentioneaza Dragos Gheban, business development manager la firma de consultanta in resurse umane Catalyst Recruitment Solutions.

“Valoarea salariului, indiferent de domeniu sau de postul pe care il va ocupa angajatul, va reflecta in primul rand experienta, abilitatile socio-profesionale, eficienta si nu in ultimul rand modul cum s-a prezentat in fata angajatorului la interviu”, spun si reprezentantii site-ului de recrutare BestJobs.ro. Teoretic, abilitatile si experienta candidatilor nu s-au schimbat fata de anul trecut, dar piata s-a transformat in 2009 din una a angajatilor in una a angajatorilor, iar aceasta se transpune, de cele mai multe ori, nu doar in cerinte mai ridicate ale companiilor, ci si in salarii mai mici comparativ cu perioada precedenta. Nu e de mirare, asadar, ca posturi care pana anul trecut se ocupau pentru un salariu de minimum 1.000 de euro lunar sunt curtate astazi, poate de aceiasi candidati, si pentru 500 de euro.

Numarul solicitarilor inregistrate pe site-urile de recrutare a crescut cu nu mai putin de 261,11% in primele cinci luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2008. Potrivit datelor furnizate de BestJobs.ro, numarul CV-urilor nou inregistrate a crescut in primele cinci luni de 1,44 ori fata de acelasi interval al anului trecut, in conditiile in care oferta de locuri de munca e oricum in scadere. Printre domeniile cel mai puternic afectate se numara in primul rand constructiile, imobiliarele si serviciile financiare, in care se recruteaza in continuare, dar mult mai putin raportat la perioada anterioara. “Nu mai avem joburi pe finante-banci”, declara Mariana Francu de la MyJob.

Gheban de la Catalyst Solutions spune insa ca nu putem vorbi de inghetarea unui anumit domeniu, “deoarece in fiecare dintre ele putem gasi macar o companie mare care recruteaza”. In acest context, nu sunt deloc rare situatiile cand multi se vad nevoiti sa se reorienteze profesional. “Nu am de gand sa renunt la domeniul tehnic, dar pentru ca acum nu gasesc nimic in domeniu, am decis ca, pentru moment, sa lucrez in consultanta financiara.

Am inteles ca aici se castiga multi bani dupa doar cateva luni.” Afirmatia, venita din partea unui absolvent al Universitatii Politehnice din Bucuresti, pare sa fie insa laitmotivul dupa care se ghideaza acum nu doar potentialii angajati, ci si antreprenorii. Potrivit datelor furnizate de Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), numarul intreprinderilor care au ales sa isi schimbe domeniul de activitate in ultimele 9 luni este de peste 63.000, iar cele mai multe (5.765) s-au orientat catre comert cu amanuntul.

Cat despre inmultirea firmelor nou-infiintate, datele ONRC din perioada septembrie 2008-mai 2009 indica 93.771 de companii noi, fata de 109.645 in anul precedent, adica intr-o perioada de optimism net, cand nimeni nu vorbea de criza. Cei mai multi dintre micii antreprenori sunt oameni care fie nu mai sunt multumiti de locul de munca actual, fie si-au pierdut locul de munca in urma restructurarilor din companiile unde lucrau. Mai sunt si cazuri cand noile firme sunt ale tinerilor absolventi care nu vor sa intre pe piata fortei de munca in calitate de angajati, ci de “patroni”, sau ale managerilor cu renume si experienta foarte mare, “care nu mai au cum sa avanseze pe scara ierarhica si atunci decid sa isi faca propria firma, de obicei in consultanta”, spune Emilian Duca, tax partner in cadrul firmei de consultanta fiscala BDO Conti Tax Advisors.

Nu putini sunt cei care isi infiinteaza o noua societate comerciala dupa ce inainte au mai avut firme. Aceasta se intampla fie ca efect al necesitatii sau al dorintei de dezvoltare, fie - mai frecvent in aceasta perioada - ca urmare a incercarii de a scapa de societatile neprofitabile sau grevate de debite. “Oameni care au societati ajunse in stare de insolventa isi infiinteaza firme noi, pe care preiau toate contractele avantajoase. Societatea veche e lasata sa moara, in timp ce noua societate porneste la drum fara niciun fel de datorii”, explica avocatul Daniel Cornea. Consultanta pare a fi domeniul preferat pentru cei ce isi deschid acum afaceri, in primul rand pentru ca nu necesita costuri foarte mari.


De fapt, de cele mai multe ori, costurile sunt minimale, in conditiile in care nu exista investitii in echipamente si tehnica si nici in angajati. “Nu trebuie sa ai decat un laptop, conexiune la internet si o minte limpede si agera”, sustine Cristian Calugaru. “Numarul celor ce doresc infiintarea unei societati comerciale pentru a desfasura o activitate de comert cu diverse produse, de pilda, este foarte mic, fapt explicabil prin scaderea accentuata a consumului in aceasta perioada de criza”, spune avocatul Daniel Cornea. Recordul de peste 100.000 de firme deschise anul trecut s-a datorat, conform lui Cornea, preferintei antreprenorilor respectivi pentru domeniile atunci la moda - intermedieri de credite, agentii imobiliare si societati de constructii, dar si firme de consultanta, “pentru ca exista o piata foarte mare de ”, dupa cum spune Cosmin Alexandru, fondator al companiei de training Erudio si actionar al firmei de branding Brandivia.

Cu exceptia consultantei, celelalte domenii nu mai sunt rentabile - “trei firme de intermedieri de credite pe care le-am deschis in februarie anul trecut le-am inchis anul asta”, marturiseste avocatul Cornea. Cine ar vrea acum sa castige repede niste bani, fara investitii prea mari, ar putea sa-si faca o firma specializata in restructurari, zona de consultanta care se cere cel mai mult in acest moment, sustine Cosmin Alexandru. Si alte afaceri (baruri, cafenele, pensiuni, diverse proiecte cu finantare europeana) au potential, numai ca sunt din categoria celor care cer investitii initiale niciodata neglijabile. In plus, perspectivele sunt destul de sumbre: impozitul forfetar, blocajul financiar, costurile mari ale imprumuturilor si imposibilitatea de a obtine o finantare care sa asigure depasirea acestei perioade sunt, la mijlocul lui 2009, piedici in dezvoltarea unei afaceri si motive serioase de ingrijorare pentru orice nou intreprinzator. “Ca varianta de impozitare se opteaza mai curand pentru impozitul de 3% din venit datorat de microintreprinderi”, adauga Cornea.

Daca infiintarea unei firme se face relativ repede si fara costuri prea mari, aspectele care tin de fiscalitate pun bete in roate si dau dureri de cap celor care vor sa fie propriii lor sefi. Expertii in fiscalitate spun ca introducerea impozitului forfetar, de exemplu, a fost o dovada de lipsa de fair-play economic din partea guvernantilor. “In conditii de criza, niciodata nu se inaspreste fiscalitatea, pentru ca in aceasta perioada, in mod inerent, apar pierderi care trebuie suportate impreuna de stat si investitori, asa cum in perioadele de boom economic, statul beneficiaza de o parte din profiturile investitorilor”, este de parere Emilian Duca de la BDO Conti Tax Advisors. Asa incat, daca in momentul de fata se infiinteaza aproximativ 30-40 de societati pe zi, mai mult de trei sferturi sunt firme de dimensiuni mici, cu capital social minim, fara angajati si care au ca domeniu de activitate consultanta. Numarul total ramane insa mult mai mic decat in aceeasi perioada a anului trecut, cand se infiintau, zilnic, in medie, cate 100 de societati comerciale.

Prin urmare, asa sa arate, in cazul nostru, boom-ul antreprenorial specific perioadelor de criza? “Daca analizam istoric perioadele de criza, observam ca in aceste momente se nasc foarte multe afaceri, inovatia si antreprenoriatul fiind stimulate de lipsa altor optiuni”, este de parere Dragos Gheban. “E greu totusi sa observi efectele atat de repede, deoarece este un decalaj de cateva luni intre momentul cand te hotarasti sa pornesti un business si momentul cand devine activ in piata”, continua el, adaugand ca in mediul online e de asteptat o crestere “exponentiala” a initiativelor antreprenoriale. Criza se dovedeste, intr-adevar, un bun imbold pentru clasa de mijloc, inchegata in ultimii ani, de a-si investi experienta si banii acumulati din cresterea economica.

Viitorul e insa incert. Pentru economie, categoria noilor intreprinzatori va fi un test de anduranta - cat de mult ii poate sprijini ea pe micii intreprinzatori care isi incearca acum norocul, asa cum se intampla, acum aproape 20 de ani, cu generatia care a fundamentat mediul de afaceri de acum. Intrebarea care se pune este deci nu numai cat de mult vor rezista ei, ci si ce sanse au ca din randul lor sa se dezvolte afaceri de milioane si zeci de milioane de euro, asa cum a fost cu unele dintre cele care au pornit in anii ‘90.

“Sansele sunt destul de mici, pentru ca micii intreprinzatori risca sa fie anihilati de companiile mai mari din piata, care au experienta si clienti fideli”, considera Emilian Duca. Unii isi vor confirma insa competentele, iar in functie de cat de multi vor fi ei se va putea vorbi (sau nu) de o regenerare a economiei romanesti.

Sursa: businessmagazin.ro

Citeste mai mult...

Top 5 lucruri pe care trebuie să le faci ca să-ţi păstrezi locul de muncă. Ghid de supravieţuire pentru angajat pe timp de criză


Chiar dacă primeşti bani mai puţini, munceşte mai mult, fii optimist şi zâmbeşte, nu te plânge şi nici nu cere o mărire de salariu – sunt doar câteva dintre propuneri.

Fie că s-au făcut sau nu concedieri în compania în care lucrezi şi nu ai fost afectat, nu te lăsa pe tânjală: e posibil ca tu să fii următorul pe listă. Experţii în resurse umane îţi spun ce să faci să-ţi păstrezi locul de muncă şi să-i arăţi şefului că eşti indispensabil, chiar şi în timp de criză. „Ţineţi minte fişa jobului lui Tom Cruise din filmul Jerry Maguire? Cea pe care Cuba Gooding JR o răcnea literalmente din zece în zece minute? Era cât se poate de simplă: «Show me the money!» Este exact ce trebuie pentru a păstra un loc de muncă: să creezi un plus de valoare pentru angajator”, a declarat pentru Gândul, Marius Gârlea, manager general www.jobsinro.ro şi membru HR Club.

1. Nu cere o mărire de salariu sau promovare. În timp de criză, orice manager al unei companii aplică strategia de reducere a costurilor. „Din cauza situaţiei economice dificile, această perioadă este caracterizată de o muncă mai intensă decât în trecut şi o remuneraţie egală sau chiar mai mică. De aceea, angajaţii trebuie să înţeleagă că nu este un moment oportun pentru o mărire de salariu sau o promovare”, ne-a declarat Mihai Manole, director executive Perform HR. În consecinţă, experţii spun să dai dovadă de flexibilitate şi să eviţi crearea unor situaţii sau momente tensionate.

2. Fii activ şi fă bani pentru companie, adică trebuie să reuşeşti să-i aduci angajatorului câştiguri mai mari decât costurile. Acum este momentul să-i arăţi şefului că eforturile tale sunt vizibile, fără a fi arogant: luna aceasta am realizat cu 5% mai multe piese şi am economisit 10 kg de vopsea, spune Sorin Faur, director HR în cadrul BDO România. De asemenea, creativitatea, iniţiativa şi imaginaţia vor fi preţuiţe cu atât mai mult în situaţii de criză. Mihai Manole mai recomandă şi lărgirea reţelei de cunoştinţe, de la folosirea platformelor de comunicare precum LinkedIn sau Facebook, până la participarea la conferinţe şi evenimente cu teme specifice activităţii companiei.

3. Prestează muncă voluntară. Dacă te implici în mai multe proiecte, lucrezi ore suplimentare şi îţi ajuţi colegii în îndeplinirea „taskurilor”, dai dovadă de dedicare. „Exemple de abordări în acest sens ar fi ca angajatul să meargă la şeful direct şi să îl întrebe cum îl poate ajuta în această perioadă, sau să încerce să-şi ajute mai mult colegii în activităţile realizate în comun”, recomandă Mihai Manole.

4. Nu te mai plânge de locul de muncă. Pe principiul „ce-i în mână nu-i minciună”, apreciază ceea ce ai. Chiar dacă nu e cel mai strălucit job pe care l-ai avut, nu este cel mai bun moment să te plângi, şi asta pentru că, la o eventuală decizie, se va spune: Ionescu, pentru că oricum zice mereu cât de nemulţumit e, să-i facem un bine.

5. Fii prietenos. Zâmbeşte mai des, fă câte o glumă, dar fără a atenta la pudoarea cuiva, gândeşte pozitiv, mâine ar putea fi mai rău.
Dintre doi angajaţi, la fel de eficienţi din punct de vedere economic, dintre care unul mai bine integrat emoţional în echipă şi cu o relaţie mai bună cu colegii, iar celălalt mai izolat şi retras, va fi preferat cel vesel, comunicativ, deschis şi prietenos, spun membrii HR Club.

Sursa: gandul.info

Citeste mai mult...

Cum iti trimiti CV-ul la cosul de gunoi


Pe langa cel al reducerii numarului de slujbe vacante, un efect secundar al crizei a constat in adunarea unui volum marit de CV-uri in mail-urile recruiterilor. Nesiguranta locului de munca a impins multi candidati sa trimita nediscriminat CV-uri si scrisori de intentie catre orice oferta postata pe Internet. Astfel, pe langa marirea volumului de munca a recruiterilor, un CV si-a diminuat sansele la o evaluare corecta si completa, din cauza lipsei acute de timp. Multe dintre CV-urile trimise au ajuns la cosul de gunoi.


Alison Ferguson, consilier in cariera, chestionat de Examiner.com, da cateva exemple de actiuni care iti poate trimite CV-ul direct la cosul de gunoi.

1. Ati uitat sa adaugati, langa CV, o scrisoare de motivatie. Lipsa unei astfel de scrisori face CV-ul la fel de greu de remarcat ca un ac intr-un car cu fan, este de parere consilierul. Recruiterii primesc cateva sute de CV-uri saptamanal, iar o scrisoare de recomandare ii ajuta sa te identifice clar in baza de date si sa te solicite pentru un interviu, cand gasesc un un job pe al carui profil te potrivesti. Fara cativa indicatori personali, o motivatie clara si descrierea catorva puncte tari, recruiterul se afla in fata unei pagini albe. Nu stie decat despre experienta si studiile pe care le-ati efectuat, dar nu ajunge sa va cunoasca catusi de putin.

2. CV-ul nu are nici o sectiune in care mentionati obiectivele profesionale. Obiectivele ajuta recruiter-ul sa inteleaga ce anume doriti sa realizati profesional si, astfel, va poate recomanda unor companii care au o cultura organizationala in care v-ati putea integra cu succes. Daca CV-ul dumneavoastra contine obiective, si aplicati direct la companie, aveti grija la formularea lor. Evitati sa mentionati doar obiectivele care va privesc in mod direct. Incercati, in schimb, sa va corelati obiectivele profesionale cu obiectivele companiei vizate.

3. Folosirea titlurilor rubricilor standard. Ferguson sustine ca daca veti lua un model de CV de pe Internet si il veti folosi ca atare, adaugand numai informatia de continut, nu aveti decat de pierdut. Consilierul in cariera sugereaza folosirea unor tehnici creative de vanzare si marketing, prin care sa “vindeti” cat mai bine informatia din CV. Cu alte cuvinte, ambalajul conteaza. Incercati sa schimbati titlurile rubricilor sau sa alegeti o singura culoare cu care sa le subliniati.

4. Omiterea cuvintelor-cheie, a limbajului de business specific. In momentul in care un recruiter cauta in baza de date un CV care sa rezoneze cu proiectul pe care il are de indeplinit, el va cauta dupa cuvinte-cheie. Aceste sintagme definesc de multe ori natura studiilor parcurse sau anumite sarcini sau titulaturi profesionale detinute anterior. Iata cateva exemple: account manager, account executive, consultant resurse umane, senior trainer. Ceea ce trebuie sa faceti este sa denumiti cat mai specific si profesionalizat sarcinile de serviciu si titulaturile detinute anterior.

Sursa: wall-street.ro

Citeste mai mult...

Relocarea – o solutie cu doua taisuri


In situatia in care rata somajului continua sa creasca in ciuda slabei reveniri economice din SUA, cei ramasi fara un loc de munca se gandesc serios la optiunea relocarii intr-o zona in care gasesc o oferta diversificata de job-uri, potrivit Wall Street Journal.


Consilierii in cariera sugereaza clientilor sa aleaga cu atentie zona geografica si economica in care doresc sa se relocheze. Mai mult, viitorii relocati trebuie sa se asigure ca vor putea efectua o schimbare de cariera in zona respectiva, daca nu gasesc job-ul la care aspira.

“Chiar daca au o nevoie disperata de o slujba, cei in cautarea unui loc de munca ar trebui sa se gandeasca de doua ori inainte sa aleaga sa se relocheze”, considera John Challenger, CEO al companiei de outplacement Challenger, Gray & Christmas.

De obicei, companiile ofera un pachet standard pentru relocare, asigurand transportul angajatului si al familiei sau plata chiriei pana la cumpararea de catre angajat a unei locuinte. Insa Challenger isi sfatuieste clientii sa negocieze un pachet de relocare cat mai aplicat pe nevoile lor, inainte sa inceapa operatiunile explicite de relocare.

“Asigurati-va ca ati inteles exact conditiile de relocare. Este foarte important ca noii angajati sa stie ce suma se acorda pentru chirie, pentru cat timp si pentru ce tip de transport (tren sau avion) are gratuitate”, sustine Rich McClure, presedintele UniGroup.

McClure a declarat ca, in recesiune, companiile adopta o noua metoda de economisire, defavorabila insa proaspetilor relocati. Anumite organizatii au in proprietate locuinte destinate relocatilor, pentru care acestia platesc chirii mai mici decat nivelul pietei. Insa, in recesiune, companiile inghesuie mai multi angajati relocati in acelasi spatiu, reducand la minimum pachetele destinate platii chiriei.

Consilierii in cariera sustin insa ca angajatii relocati nu se gandesc de doua ori la conditiile impuse de angajator, la pachetul mic de relocare raportat la cheltuieli, acestia acceptand aproape orice pentru a avea o slujba. “Oamenii actioneaza impulsiv si, in prima instanta, sunt gata sa semneze orice. Nu este gresit sa accepti o oferta in alta regiune, insa acesti angajati trebuie sa inteleaga ce schimbari la nivel de cost al vietii presupune o astfel de mutare”, considera Deb Bailey, coach in New Jersey.

Pe de alta parte, recruiterii sustin ca relocatii sunt de obicei persoane care se muta in interiorul companiei, pe un post superior, in alt oras. “Putini dintre cei care sunt someri de mai bine de jumatate de an isi vor gasi de munca prin relocare. Acestia ar trebui sa se gandeasca foarte atent cand decid sa schimbe orasele. Daca noul job nu li se potriveste, nu mai au cale de intoarcere”, sustin recruiterii.

Sursa: Wall Street Jurnal

Citeste mai mult...

Cum ratezi un interviu de angajare


Prezentarea cu intarziere, chiar si de cateva minute, la interviu, aducerea in discutie a nemultumirilor de la fostul loc de munca sau explicitarea cu documente a proiectelor derulate pentru angajatorii anteriori reprezinta cele mai frecvente greseli facute de candidatii care isi cauta un job, conform unui studiu realizat de compania Consolidater Container Co.



Desi un telefon de la un recruiter pentru invitatia la o discutie despre un potential job pare in aceste vremuri o sansa greu de obtinut, majoritatea candidatilor fac greseli impardonabile odata ajunsi fata in fata cu recruiter-ul.

Astfel, 62% dintre recruiterii respondenti la studiu afirma ca intarzierea la interviu reprezinta cea mai des intalnita greseala. “Daca am stabilit o intalnire la ora 10 dimineata, iar candidatul nu se prezinta sau intarzie chiar si 15-20 minute fara sa anunte, atunci marchez acel CV in baza de date”, sustine Sfister, recruiter.

Alti 36% dintre recruiteri sustin ca divulgarea de informatii confidentiale de la fostul loc de munca sau exprimarea nemultumirilor fata de fostul sef exclud un candidat de pe lista viitorilor angajati.

„Oamenii devin din ce in ce mai agresivi. De cele mai multe ori nu isi dau seama ca acest tip de comportament este daunator pentru ei si pentru cariera lor”, spune Julie Loubaton, director de recrutare si management al talentelor din firma Cossolidated Container din Atlanta.

Specialistii in recrutare ofera candidatilor cateva sfaturi simple:

1. Inainte de a se prezenta la interviu, candidatul trebuie sa stabileasca clar motivele si atuurile care il recomanda. Acesta va evita sa fac referire la fostul angajator si va incerca sa isi reorienteze raspunsul catre cunostintele dobandite la vechea slujba.

2. O strangere ferma de mana poate semnaliza incredere in sine si disponibilitate pentru locul de munca, afirma Wendy Alfus Rothman, presedintele firmei new-yorkeze de executive coaching Wenroth Consulting. Aceasta recomanda calmul, mentinerea unei tonalitati calde si calme in raspunsurile care ar trebui sa fie cuprinzatoare, dar la obiect.

3. Candidatul trebuie sa renunte la pozitia disponibilizatului care isi cauta orice fel de loc de munca, invocand neintelegerile si dificultatile de la job-urile anterioare. Daca acesta a fost recent concediat, in loc sa prezinte lamentari ale situatiei sale financiare, ar putea plusa prin exemple de actiuni prin care incearca sa-si depaseasca greutatile.

4. Daca este posibil, aflati numele firmei angajatoare si incercati sa va informati temeinic cu privire la mediul organizational, serviciile si produsele pe care le ofera.

Sursa: Yahoo! Finance

Citeste mai mult...

Top 5 cele mai cautate job-uri in viitor



Cu o piata a fortei de munca instabila, specialistii in resurse umane sustin ca domeniile tehnice si economice vor continua sa angajeze cu 41% mai mult personal pana in 2016, anunta CNNMoney.



Inginer de retele in telecomunicatii


In 10 ani, postul de inginer de retelein telecomunicatii va inregistra o crestere a ofertei de 53%, fata de cele 21.000 de posturi ocupate in prezent in SUA.

Angajati initial pentru a controla si mentine furnizarea de electricitate si comunicatiile pentru companiile de telefonie si cablu, acum inginerii de retele sunt ofertati pentru gestionarea Wi-Fi, a largirilor de banda si pentru alte noi tehnologii. In plus, industria telecom tinde sa isi ecologizeze procesele, asa incat inginerii in retelistica vor trebui sa construiasca o infrastructura adaptata noilor produse.

Consilier financiar personal


Numarul locurilor de munca pentru consilieri financiari particulari (personal business advisor) va creste cu peste 40% pana in 2016, la 28.000 de angajati in SUA.

Job-ul de consilier financiar personal a crescut datorita pensionarii generatiei intrate pe piata fortei de munca in anii ’60, care in actuala criza economica vor sa isi managerieze cat mai chibzuit agoniseala, dar si datorita generatiei tinere, care vrea sa isi gestioneze cat mai bine fondul de pensii si economiile.

“Cand companiile asiguratoare au fost puse la pamant de criza, oamenii s-au vazut nevoiti sa ia o decizie importanta, aceea de a avea singuri grija de banii investiti si de pensii”, sustine Richard Salman, presedintele Asociatiei de Planificare Financiara (Financial Planning Association).

Medic veterinar

In conditiile in care numarul proprietarilor de animale a crescut cu 17% in ultimii 10 ani, medicii veterinari sunt din ce in ce mai solicitati. Specialistii in resurse umane se asteapta chiar la o oferta de locuri de munca cu 35% mai generoasa decat in prezent, cand meseria e practicata de peste 68.000 de specialisti pe teritoriul Americii de Nord.

In plus, medicina veterinara a produs ecouri in medicina umana, animalele fiind testate primele pentru medicamente impotriva cancerului sau a altor boli larg raspandite.

Analist financiar senior

Indiferent de mediul economic, investitorii si business-urile trebuie sa isi plaseze banii intr-un loc sigur, iar analistii financiari sunt cei care analizeaza gradul de risc al investitiilor.

Specialistii in resurse umane se asteapta la o crestere a numarului de recrutari in acest segment, estimand un numar total de angajati de 167.000 pana in 2016, cu 34% mai mult decat in prezent.

“Analistii vor beneficia de si mai multa atentie, mai ales in urma dezechilibrului economic”, afirma Bob Johnson, director al CFA Institute.

Business Analist, IT

Desi un numar de 125.000 de angajati sunt incadrati in organigrama pe functia de business analist IT, cererea este in crestere, anul 2016 aducand inca 29% mai multi specialisti in piata.

Un business analist IT are grija ca angajatorul sau sa utilizeze tehnologia potrivita, la cele mai mici costuri. In trecut, acest post era externalizat companiilor de profil, insa, datorita nevoilor recente ale companiilor, acesti specialisti isi gasesc loc pe statele de plata ale fiecarei organizatii.

sursa: wall-street.ro

Citeste mai mult...

6 domenii in care sa-ti construiesti o cariera sigura in urmatorii 20 de ani


In ceea ce priveste piata fortei de munca, viitorul nu este niciodata sigur. Exista totusi anumite tendinte vizibile pentru toata lumea in momentul cand ele se afla deja in desfasurare. Daca le descoperi insa dintr-un stadiu incipient, iti creezi avantajul de a fi sincronizat cu ele.

Pe masura ce unele meserii supuse dezvoltarii tehnologice vor disparea, cei care le practicau ar trebui sa fie deja pregatiti pentru altceva. De altfel, viitorul pietei fortei de munca va aduce permanente schimbari, astfel incat populatia activa ar trebui sa urmeze programe de invatare continua.


In continuare iti sugeram cateva domenii cu potential foarte mare pe viitor.

Green jobs

Pana la sfarsitul deceniului, asa-numitele joburi verzi vor avea o crestere spectaculoasa. Din ce in ce mai multe companii vor solicita specialisti care sa implementeze solutii de protejare a mediului inconjurator. Astfel, sectorul ecologist va oferi o gama larga de locuri de munca, de la tehnicieni de instalare a panourilor solare, la cercetare si dezvoltare, managementul deseurilor sau reducerea costurilor.

Perioada de criza a stopat investitia in aceasta directie, dar specialistii estimeaza ca pana in anul 2016 numarul de locuri de munca in acest domeniu se va majora cu aproximativ 50%.

Potrivit unui studiu al organizatiei Greenpeace, daca s-ar recurge la surse de energie ecologice, pana in 2030 ar fi create cu 2,7 milioane mai multe joburi decat daca se vor folosi in continuare combustibilii fosili. Exploatarea surselor de energie ecologica va conduce la aparitia de noi locuri de munca si in sectorul siderurgic, in special pentru cei din domeniul fierului si al otelului, care vor trebui sa lucreze la confectionarea noilor utilaje. Dezvoltarea biocombustibililor ar crea locuri de munca si pentru chimisti si supraveghetori agricoli. Alte joburi verzi ar fi la nivelul mentenantei si transportului rutier.

Cele mai mari rate de crestere a angajarii se vor inregistra in Romania, Portugalia si Danemarca. Sectorul energiilor regenerabile ar putea crea pana in 2020 circa 410.000 de noi locuri de munca la nivelul intregii Uniuni Europene.

Din ce in ce mai multe corporatii se implica in proiecte ecologice. De exemplu, IBM participa la constructia mai multor orase ecologice in Amsterdam, Stockholm si Singapore, iar Accenture si-a dezvoltat propriul departament de “tehnologii inteligente”, axat pe gasirea metodelor de reducere a emisiilor gazelor cu efect de sera.
Asadar, folosirea energiei ecologice ar fi benefica nu doar pentru mediu, ci si pentru piata mondiala a fortei de munca.

Internet

Online-ul este sectorul care va fi in continua crestere de acum inainte. Exista tendinta de a gasi in permanenta intrebuintari noi pentru acest mediu, ceea ce duce implicit la crearea de noi locuri de munca. Companiile vor continua sa fie prezente pe Internet si in viitor, ca o consecinta a mutarii audientei in mediul virtual. Pentru a nu pierde contactul cu clientii/consumatorii, firmele vor recurge la strategii online de atragere a publicului. Astfel, web developer-ii, web designerii, specialistii SEO, redactorii de continut online vor fi cautati si pe viitor.

Daca oamenii petrec din ce in ce mai mult timp pe Internet, atunci publicitatea trebuie sa urmeze tendinta. Acest fapt a dus la cresterea numarului de specialisti care se ocupa cu vanzarea de spatiu publicitar online. Functiile de online media planner si online media buyer vor fi foarte numeroase pe viitor. Pentru a ocupa unul din ele trebuie sa ai creativitate, sa cunosti piata de online si nu in ultimul rand sa ai bune abilitati de negociere.

O serie de activitati vor fi mutate in sfera online-ului pentru a scadea costurile si a economisi timp. Astfel, ascensiunea continua a Internetului va duce la desfiintarea anumitor joburi existente, pentru a crea altele, in scopul eficientizarii serviciilor. Din cauza faptului ca pe viitor vor fi conectate la Internet nu numai calculatoarele, tehnicile de protocol vor deveni mai complexe, astfel incat vor aparea joburi noi pentru specialistii in acest domeniu.

De asemenea, informatia din online, care este atat de accesibila in prezent, s-ar putea sa aiba un alt statut in viitor. Mai ales publicatiile online ar putea sa ofere informatii contra cost. Aceasta noua transformare ar duce in primul rand la cresterea calitatii articolelor. Utilizatorii nu ar plati pentru date care nu sunt suficient de credibile sau pe care le-ar putea afla din alte surse. Securitatea informatiilor va deveni in acest caz o problema mult mai acuta decat in prezent. Vor trebui protejate nu numai informatiile oferite de site-uri contra cost, dar si datele de acces ale utilizatorilor, din moment ce noile conditii vor starni cu siguranta mai multe tentative de frauda. Astfel, vor aparea mai multe joburi pe zona de securitate a datelor.

IT

Intr-o continua ascensiune se afla si zona de software. Domeniul IT nu a incetat sa se dezvolte, iar pentru aceasta programatorii sunt indispensabili. Peste cativa ani cererea si oferta de munca in domeniu se vor echilibra, dar specialistii in tehnologia informatiei vor continua sa aiba de lucru. Viitorul tinde catre o dominatie a serviciilor si produselor de software intrucat acestea inlocuiesc cu succes componenta umana. Se preconizeaza chiar ca activitatea insasi de programare va fi realizata de un program. Este greu de crezut insa, din moment ce munca de specialist IT software presupune si multa creativitate.
In prezent, cel mai bine platiti programatori sunt cei care lucreaza in sistemul bancar si in telecomunicatii, pentru ca acestia trebuie sa detina cunostinte si in domeniul respectiv. Pe viitor programatorii vor fi nevoiti sa se specializeze pe anumite sectoare si, implicit, sa capete si alte cunostinte decat cele de software. In prezent specialistii IT sunt avantajati de faptul ca nu concureaza cu persoane din generatiile anterioare, cum se intampla in alte domenii. Dar peste ceva timp acest lucru nu va mai fi valabil. Nivelul de perfectionare al candidatilor va creste pentru a face fata concurentei.
Pana recent majoritatea locurilor de munca din IT din Romania erau doar de programare. In prezent au aparut si la noi pozitii de arhitect de sistem, arhitect de aplicatii software, analist de business. Astfel, specialistii romani care obisnuiau sa ocupe aceste locuri de munca in strainatate vor putea sa lucreze in Romania.

Pentru ca multe baze de date vor fi transferate in sistem computerizat, cei care se ocupa cu acest lucru in prezent nu vor duce lipsa de job nici pe viitor. De exemplu, informatii medicale mult mai detaliate decat cele din prezent vor fi stocate in baze de date mai complexe. Specializarile adiacente ale programatorilor vor fi deci si in acest caz in avantajul lor. Ca si pentru online, va fi necesara o mult mai stricta securizare a datelor, ceea ce va cere mai multi specialisti pregatiti pentru asta. Nu vor fi suficiente metodele prezente, ci se va recurge la tehnologii avansate de criptare a datelor. Mutarea pe platforme computerizate a majoritatii datelor va cere o noua abordare a metodelor de conectare in retea a calculatoarelor.

Comunicarea intre obiecte va lua noi dimensiuni in viitor si, odata pornit, acest proces de inlocuire a efortului uman cu cel tehnologic nu va fi oprit. Ca urmare, specialistii din tehnologia informatiei se pot considera oamenii viitorului.
Dezvoltarea domeniului va furniza implicit noi posibilitati de angajare. Programatorii insisi sunt cei care isi pot deschide noi oportunitati prin evolutia pe care o imprima domeniului.

Business Process Outsourcing

In conditiile in care tot mai multe companii sunt interesate de optimizarea costurilor, industria de BPO isi va continua drumul pe traiectoria ascendenta actuala.

In prezent, externalizarea serviciilor este avantajata de criza economica. Companiile sunt nevoite sa scada costurile, iar recurgerea la furnizorii de servicii specializate este una dintre solutii.

Pe viitor organizatiile se vor axa din ce in ce mai mult pe core business-ul lor, lasand pe seama fimelor de BPO gestionarea activitatilor adiacente, dar la fel de importante pentru functionarea afacerii. Concentrarea pe functiile de baza va fi determinata de cresterea gradului de competitivitate la nivelul pietelor din orice sector. Acest fapt va cere mai multa productivitate din partea companiilor. Firmele de BPO vor raspunde acestor nevoi prin eficientizarea proceselor.

In acest domeniu se pot angaja persoane cu diferite specializari, de la cei care au terminat o facultate cu profil economic pana la cei care au urmat cursuri de Drept. Aceasta deoarece paleta serviciilor oferite de companiile din industria de BPO este foarte larga. In cele mai multe cazuri insa este necesara cunoasterea foarte bine a cel putin o limba straina. Pentru ca multi candidati nu bifeaza aceasta cerinta, firmele investesc din ce in ce mai mult in programe de instruire pentru dezvoltarea acestor abilitati. In cazul posturilor din call-centere, de altfel cele mai frecvente la nivelul pietei actuale, se cauta foarte mult cunoscatori de limbi straine rare.

Domeniul va continua sa fie ofertant si pentru studenti. Multe pozitii de customer service sunt si in prezent ocupate de tineri care urmeaza inca facultatea. Avantajele sunt reprezentate de programul de lucru flexibil sau part-time si de posibilitatile de ascensiune profesionala. Pentru ca multi studenti nu rezista ritmului de lucru intens, companiile au inceput sa introduca o perioada de proba in care fac o selectie mai riguroasa a candidatilor.

Angajatorii se plang de o rata mare de fluctuatie de personal. In urmatorii ani acest lucru nu va mai constitui o problema pentru ca se preconizeaza o stabilizare a resursei umane pe fondul unei cresteri a nivelului de competenta.

Marketing

In conditiile in care, in mod optimist sau nu, se anunta o crestere a economiei Romaniei cu peste 5% pe an pana in 2020, sectorul bunurilor de larg consum ar trebui sa aiba o continua ascensiune.

Daca pe timp de criza romanii au fost nevoiti sa scada costurile, mai ales in cazul produselor non-alimentare (calatorii, obiecte de lux etc.), pe viitor se preconizeaza o modificare a comportamentului de cumparare. Romanii se vor orienta din nou catre experimentarea de noi branduri, ceea ce nu isi permiteau in 2009, de exemplu. Acest lucru va creste concurenta pe piata bunurilor de larg consum si, implicit, eforturile marcilor de a-si crea vizibilitate. Astfel, va fi nevoie si pe viitor de specialisti in vanzari si marketing, care sa determine o crestere a cotei de piata comparativ cu concurenta.

Revenirea la comportamentul de consum anterior crizei economice se va face treptat, dar pana in 2020 romanii vor incepe sa cumpere din nou in functie de alte criterii decat pretul produselor. Astfel, achizitia nu se va mai face neaparat in baza unor beneficii rationale, ca in prezent, ci a unora emotionale. Din moment ce nevoile de baza vor fi satisfacute, tot mai multi romani vor cumpara produse care sa raspunda nevoilor aspirationale si de status. Produsele premium vor intra din nou in zona de interes a unei grupe mai mari de consumatori.

Toate aceste schimbari vor influenta strategiile de marketing ale brandurilor. Se vor cauta oameni cu idei proaspete, dar care inteleg in acelasi timp nevoile consumatorului si pozitionarea marcii. Candidatilor pentru un job in domeniu nu le va fi de ajuns o diploma care sa le ateste specializarea. Ei vor trebui sa fie mereu atenti la evolutia pietei si sa fie, de asemenea, autodidacti.

Pe o piata competitionala, in centrul atentiei se va afla consumatorul. Pentru a nu-si asuma riscuri inutile, brandurile vor investi in research de piata, un alt domeniu adiacent marketingului cu sanse mari de crestere pe viitor.

Constructii

Proiectele de dezvoltare a infrastructurii vor creste in viitor numarul locurilor de munca din constructii. Declaratiile cu privire la investitiile statului in acest sector vor duce la o cerere mai mare de ingineri constructori, proiectanti si arhitecti.

Pana in anul 2020 sectorul constructiilor, desi isi va incetini urcarea, va inregistra cea mai accelerata dinamica. Odata cu iesirea din criza constructiile isi vor relua ritmul rapid de crestere, stimulate atat de investitiile in infrastructura cat si de nevoia mare de constructii cu scop rezidential, comercial si de spatii de birouri. Astfel, firmele de proiectare si de constructii vor avea de lucru in viitor si implicit vor cauta persoane care sa asigure indeplinirea obiectivelor noilor proiecte. O alta sursa de angajare pentru ingineri o vor reprezenta companiile care activeaza in sectoare anexe constructiilor si infrastructurii: cabluri electrice, conducte, elemente de infrastructura rutiera sau cale ferata.

Investitiile straine in sectorul imobiliar si de constructii din Romania se vor relansa dupa 2020 la un nivel chiar mai ridicat celui din anii 2006-2008. Pentru companiile internationale care investesc in proiecte rezidentiale, cladiri de business si alte obiective imobiliare, piata din Romania va redeveni una dintre cele mai atractive pentru investitii.

In urmatorii 10-15 ani problema incalzirii globale va deveni mai acuta, iar proiectele de infrastructura vor tine cont si de acest aspect. In consecinta, se va recurge la o abordare mai flexibila a proiectelor pentru lucrarile de termen mediu si lung. Infrastructura va trebui gandita mai eficient pentru a rezista mai bine la fluctuatiile climei. Schimbarile la nivelul tehnicilor si al materialelor de constructie vor cere deci specialisti care sa lucreze in inovare si cercetare.

Necesitatea reducerii poluarii va duce la proiectarea si implementarea unor sisteme automatizate care sa micsoreze consumul de gaze si de electricitate. Tot la nivelul constructiilor rezidentiale va fi necesara o adaptare la stilul de viata tot mai alert si facilitat tehnologic. Izolarea imobilelor, pentru folosirea cat mai eficienta a energiei regenerabile, ar declansa un intreg proces de renovare si reconstructie a cladirilor.

Asadar, constructiile au un potential foarte mare de crestere in viitor.

Piata muncii din Romania se va stabiliza abia peste aproximativ 10 ani, cand rata somajului se va echilibra, ajungand la nivelul inregistrat anul trecut. Potrivit Comisiei Nationale de Prognoza (CNP) in 2020 vor fi 6,567 milioane de salariati, cu 472.000 mai multi decat in 2009.

Internationalizarea pietei muncii se va desavarsi in aproximativ 15-20 de ani. Pentru aceasta este necesara o uniformizare prealabila a planurilor de invatamant la nivel global. Astfel va exista o formare unitara si o certificare valabila international. Angajatorii vor avea siguranta ca o persoana formata de sistemul de stat dintr-o tara in curs de dezvoltare este specializata la acelasi nivel ca un candidat local. Necesitatea de a cunoaste limbi straine si de a comunica intercultural vor capata probabil alte intelesuri decat cele curente.

In cativa ani, o tendinta generala a angajatorilor va fi aceea de a nu mai cere de la candidat o confirmare prin diploma a aptitudinilor, dat fiind ca acest aspect a devenit nerelevant. In schimb, ei vor investi in propriile programe de training pentru a-si construi angajatul dorit. Firme precum Microsoft, Oracle, Cisco platesc deja in locul angajatilor programe de instruire si certificare recunoscute la nivel international si recupereaza investitia prin faptul ca au siguranta unei resurse umane pregatite la nivelul de competenta cerut.

In concluzie, daca esti student sau absolvent si doresti sa ai o cariera de succes pe viitor, te-ai putea specializa intr-unul din domeniile prezentate mai sus. Un domeniu in ascensiune nu iti garanteaza insa reusita profesionala personala. Conteaza sa urmezi drumul care crezi ca ti se potriveste, nu neaparat tendinta generala.

Sursa: hipo.ro

Citeste mai mult...

Beauty


Nice pictures



Sursa: bing.com



Citeste mai mult...

Tinuta business pentru femei


Noile tendinte in moda office pentru femei




Sacou textil
Guler larg cu margini solide, buzunare de forma, colier metalic pentru un trend modern.

Costume pentru femeile de cariera

Costum de business clasic
Polister, celofibra, inchidere cu doi nasturi, buzunare cu clapeta, deschidere la spate

Geanta de laptop

Imbracamite office
Costumatie multisezon cu ciorapi toamna si iarna, si cu picor gol primavara si vara

Bluza pentru femeile de cariera

Bijuterii pentru birou
Colier simplu, elegant si nu prea scump.

Se poate accesora tinuta de birou cu bijuterii simple, esarfe si accesorii de par. Pastrati pentru dupa servici bratarile lucitoare, cerceii mari, colierele grele. Bijuteriile de aur frumoase, esarfele elegante si accesoriile de par cu stil te vor face atractiva si pro-business in acelasi timp.

Costum de cariera in 3 piese
Constum versatil, sacoul cu buzunare decorative si clapeta, inchis intr-un nasture. fusta sau pantalonii se incheie cu nasturi sau fermoar.


Fusta pentru femeia de cariera

Fustele trebuie sa fie putin peste genunchi (pastrati fustele mini pentru dupa-servciu). Fii sigura ca fusta iti vine bine(nu trebuie sa fie prea stramta) si de asemenea ca iti sta bine cu ea. Fustele mai lungi sunt la moda anul aceasta.

Imbracaminte de birou plus-size


Costum cu pantaloni


Costum business


Sacoul cu buzunare este la moda oricand, perfect pentru birou, superb pentru timp liber.

Imbracaminte office pentru domnisoare

Te interesează ţinutele, vezi şi următorul blog: Click aici


Citeste mai mult...

Chestionar


Chestionar pentru cititorii blogului



Citeste mai mult...

Ce greşeli din CV te ţin departe de angajatori


CV-urile încărcate, lipsite de personalitate, dezordonate, care conţin greşeli gramaticale sau fotografii ale candidaţilor în ipostaze lejere riscă să fie respinse de recrutori în prima fază de selecţie a candidaţilor la un nou loc de muncă. Un CV este, cu siguranţă, respins dacă experienţa nu corespunde locului de muncă pentru care se aplică sau dacă se observă că persoana a schimbat într-un timp scurt mai multe locuri de muncă.

În actualul context economic, în care numărul şomerilor creşte pe zi ce trece, iar companiile au îngheţat angajările pentru majoritatea posturilor, recrutorii se confruntă cu o creştere de cel puţin 50% a numărului de CV-uri primite comparativ cu anul trecut, fără însă ca, în acelaşi timp, să crească şi calitatea celor care le trimit. În acest moment, spune Ionela Pantea, permanent placement consultant al Manpower, cele mai multe CV-uri vin pentru joburile din vânzări (la toate nivelurile de carieră), FMCG, auto, amenajări interioare/construcţii, farmaceutic. “Comparativ cu perioada anterioară crizei, creşterea cantitativă este de aproximativ 50%, în timp ce creşterea calitativă nu este semnificativă”, spune reprezentanta Manpower.

În afara proceselor de executive search, de căutare directă sau de recrutare prin networking, celelalte selecţii presupun procese de recrutare în care rolul CV-ului este esenţial, spune Gabriel Gătejoiu, business development manager al Professional.

Pentru orice post există criterii specifice de selecţie a CV-urior, care corespund coordonatelor postului aflat în selecţie. Spre exemplu, în cazul unui post de secretară, cunoaşterea limbii engleze este un criteriu important. “Multe persoane uită că, în primul rând, CV-ul te reprezintă pe tine ca persoană şi este primul pas în demersul de «marketing personal» pe care îl faci atunci când doreşti să găseşti un alt loc de muncă”, spune reprezentantul Professional.

În principiu, un CV ar trebui să conţină un obiectiv de carieră, experienţa relevantă (responsabilităţi şi realizări), recomandări, aptitudini speciale şi abilităţi, informaţii despre cunoaşterea limbilor străine. “Un CV care riscă să fie respins din start este acela care arată instabilitatea la locul de muncă (schimbări frecvente ale locului de muncă), dacă la experienţă candidatul nu a făcut altceva decât să copieze responsabilităţile din fişa postului, dacă este foarte încărcat, depersonalizat şi nu oferă o fluiditate a citirii. Deloc apreciate sunt şi greşelile de ortografie sau fotografiile într-o ţinută lejeră”, spune Ionela Pantea. Pentru a fi reţinut de recrutor, un CV trebuie să atragă atenţia - acesta trebuie să sublinieze realizările şi competenţele persoanei, nu să descrie generic jobul pe care aceasta l-a ocupat. “Poate descrie cu succes dimensiunea companiei şi care a fost nivelul de responsabilitate şi aria de impact a jobului, aceste zone fiind diferite de la o companie la alta în funcţie de modelul de business”, spune Mădălina Uceanu, executive director al Aims România.

În cazul poziţiilor de management, CV-ul devine şi mai important. “Este destul de frecvent întâlnit CV-ul realizat pe un format tip site joburi, chiar şi pentru nivelul acesta de experienţă. Este ca şi cum logoul cărţii noastre de vizită este acelaşi cu al altor câteva sute, şi cred că mulţi dintre cei care îşi trimit un asemenea CV standardizat nu realizează acest lucru. Probabil dacă s-ar pune problema designului cărţii de vizită ar acorda mai multă atenţie, aşa cum ar trebui să se întâmple şi în cazul CV-ului”, spune Uceanu.

Câte CV-uri rămân după prima triere? Depinde de postul solicitat şi de criteriile de selecţie. Spre exemplu, spune Florin Ochiană, în cazul unui post din distribuţie, la departamentul de vânzări, din 700 de aplicaţii primite doar nouă sunt validate conform fişei postului, patru sunt validate după interviuri şi doi candidaţi sunt, la final, văzuţi de client.

Cum arată un CV bun

CV-ul ar trebui să reprezinte un element important al brandului individual. El reflectă personalitatea candidatului, îl reprezintă

>să aibă o structură clară, informaţiile pe care le conţine să fie uşor de urmărit
>să conţină doar informaţiile esenţiale, relevante, care să fie scrise concis. Ideal este ca CV-ul să nu aibă mai mult de două pagini
>să nu fie scris cu mai multe tipuri de fonturi, casete, îngroşări sau diferite forme de text şi linii. Trebuie să fie scris cu un font uşor de citit, iar informaţiile să fie aliniate
informaţiile pe care le conţină să fie reale
>să conţină un obiectiv realist şi nu un slogan sau obiective lipsite de conţinut copiate de la alte persoane
>să fie atent tehnoredactat
>să conţină date de contact corecte

Sursa: standard.ro

Citeste mai mult...

Performanţele angajaţilor, influenţate mai mult de atitudinea şefului decât de criză


Atitudinea managerilor poate influenţa negativ performanţele angajaţilor mai mult decât măsurile anticriză legate de disponibilizări şi reduceri de salarii, consideră Rareş Manolescu, senior manager în cadrul Human Invest.

titudinea managerilor poate influenţa negativ performanţele angajaţilor mai mult decât măsurile anticriză legate de disponibilizări şi reduceri de salarii, consideră Rareş Manolescu, senior manager în cadrul Human Invest.

“Un angajat, mai ales unul valoros, nu poate să facă perfomanţă dacă se simte oprimat de către şeful lui. În plus, un şef e un exemplu pentru angajaţi, orice atitudine negativă va fi preluată, măcar în parte, şi de ceilalţi”, a explicat Manolescu. Potrivit lui Manolescu, influenţa unui manager asupra bunului mers al companiei este mai puternică decât cea a unui context economic general. “Managerii fac parte dintr-o companie şi influenţează fundamental mersul acesteia. Dacă un manager, în acest context economic, nu este orientat spre optimizare, ci spre acţiuni subversive, atunci va influenţa în rău compania respectivă mai pregnant decât actuala recesiune”, consideră Manolescu.
Frica de a nu fi înlocuit de un subordonat mai bun este unul dintre motivele care-i fac pe şefi să nu fie oneşti în relaţiile cu angajaţii şi să nu-i ajute pe aceştia, potrivit lui Manolescu.

“Unii manageri, mai ales cei mai în vârstă, păstrează încă mentalităţi din perioada comunistă şi îşi tratează subordonaţii ca pe nişte simpli executanţi, fapt ce influenţează negativ mediul de lucru”, a afirmat Manolescu. Acesta a vorbit şi despre iraţionalitatea acestei frici, în condiţiile în care, în majoritatea companiilor, un bun specialist va fi promovat doar dacă are aptitudini manageriale.

Responsabilitate, comunicare şi onestitate, calităţi-cheie

Un alt factor important în formarea unui mediu de lucru pozitiv, motivant pentru angajaţii care vor să facă performanţă, este credibilitatea şefului. “Dacă un şef una spune şi alta face, îşi va pierde credibilitatea în faţa angajaţilor şi va influenţa negativ performanţa acestora. La fel şi în cazul în care nu e capabil să-şi recunoască greşeala”, a explicat Manolescu.

Un alt exemplu de atitudine negativă a managerilor care influenţează negativ performanţa angajaţilor este lipsa curajului de a cere feedback şi sfatul în diverse aspecte legate de actul de conducere. “Un şef trebuie să ştie să ceară feedback de la angajaţi şi să-i implice în actul de conducere, să-i trateze ca pe nişte parteneri. Pentru că un şef ar trebui să ştie că performanţa sa depinde de performanţa oamenilor pe care îi are în subordine”, a afirmat Manolescu.

Reprezentantul Human Invest consideră că o altă problemă a managerilor este pasarea responsabilităţii la nivelul superior de conducere. “Un manager trebuie să fie conştient de responsabilităţile sale, să ştie ce are de făcut, altfel nici angajaţii nu o să se comporte responsabil”, consideră Manolescu.

Angajaţii nemulţimiţi vor pleca primii

În actualul context economic, angajatorii au scăpat de problema fluctuaţiei de personal. Angajaţii au devenit mult mai stabili, dar, spune Mădălina Popescu, director general al Pluri Consultants România, sunt absolut demotivaţi. “Au scăzut salariile în majoritatea companiilor, se reduce gradual şi numărul posturilor care încă mai sunt necesare, pieţele se scufundă în continuare, ceea ce face ca ei să nu mai aibă nicio perspectivă pozitivă şi să se simtă în permanenţă în nesiguranţă. De unde şi demotivarea”, explică Popescu.

Această situaţie creează un cerc vicios: cu cât sunt mai demotivaţi, cu atât rezultatele lor sunt mai slabe, ceea ce îi duce mai aproape de lista neagră a persoanelor de care compania se va dispensa la următoarea reducere de personal.

“Dintr-un astfel de carusel se poate ieşi dacă managementul trece la un plan de comunicare cu angajaţii, plan care se aplică, de altfel, în orice situaţie de criză. Prin mesaje clare şi bine ţintite trimise angajaţilor succesiv pe canalele media interne (newsletter, intranet etc.), dar şi prin evenimente (workshopuri, team building etc.) se poate obţine o schimbare de percepţie şi de atitudine. Se poate chiar spera la o remotivare a angajaţilor”, precizează reprezentantul Pluri Consultants.

Atitudini pozitive pe care ar trebui să le aibă un manager:

>Responsabilitate
>Comunicare
>Onestitate
>Credibilitate
>Încredere

Sursa: standard.ro

Citeste mai mult...

Doar 10% din CV-urile primite de recrutori trec testul


Numărul CV-urilor primite de firmele de recrutare s-a dublat comparativ cu anul trecut, cu toate acestea, doar 10-20% corespund cu profilul postului pentru care s-a aplicat, spun specialiştii în recrutare.

În condiţiile în care deficitul de locuri de muncă de pe piaţă se adânceşte, iar numărul şomerilor este în creştere, tot mai mulţi dintre cei care îşi caută un job trimit CV-uri la întâmplare, în speranţa că vor avea mai multe şanse de succes.

În realitate, CV-urile balast, cele care nu au nicio legătură cu postul vacant, nu fac decât să îngreuneze munca recrutorilor şi să scadă şansele candidaţilor de a obţine un loc de muncă. “A crescut cu cel puţin 60% numărul aplicaţiilor pentru toate posturile vacante, cele mai multe fiind pe vânzări. De regulă, cel puţin 80% dintre acestea nu au legătură cu postul solicitat, asta în cazuri fericite, dar sunt cazuri când porcentajul este de 90%, ceea ce îngreunează enorm procesul de selecţie”, spune Florin Ochiană, HR operations manager la Lugera.Criza nu a schimbat fundamental criteriile de recrutare, dar a schimbat polul de putere: s-a trecut de la un anjagat aflat pe poziţie de putere, care se afla în situaţia de a-şi impune condiţiile ca urmare a crizei de personal de pe piaţă, la un angajat care nu mai are de unde să aleagă şi este pus în situaţia de a face compromisuri.

“Din păcate, pot spune că a crescut numărul celor care aplică aleatoriu la diferite posturi, chiar dacă nu au calificările necesare sau chiar dacă au calificări ori funcţii superioare postului pentru care îşi depun candidatura. Referitor la acestea, deşi numărul celor care aplică a crescut, apreciez că numărul CV-urilor care pot fi procesate este aproximativ acelaşi ca în perioada anterioară”, spune Gabriel Gătejoiu, business de velopment manager al Professional.

În acest moment, spune Ionela Pantea, permanent placement consultant al Manpower, cele mai multe CV-uri vin pentru joburile din vânzări (la toate nivelurile de carieră), FMCG, auto, amenajări interioare/construcţii, farmaceutic. “Comparativ cu perioada anterioară crizei, creşterea cantitativă este de aproximativ 50%, în timp ce creşterea calitativă nu este semnificativă”, spune reprezentanta Manpower.

Potrivit specialistului în resurse umane Mădălina Bălan, numărul celor care aplică fără a ţine cont de cerinţele jobului respectiv este din ce în ce mai mare, iar cu cât jobul este mai puţin specializat, cu atât numărul CV-urilor care sunt trimise la întâmplare creşte. Şi în cazul unei companii de executive search creşterea aplicaţiilor este similară. “Pentru noi, numărul de CV-uri care sunt primite nesolicitat a fost întotdeauna mare, în jur de 50 săptămânal. Anul acesta, însă, cred că numărul lor s-a dublat”, spune Mădălina Uceanu, executive director al Aims România.

De obicei, adaugă aceasta, în etapa intervievării, a abordării directe, intră cel puţin 12-15 persoane pentru fiecare poziţie în parte, în timp, lista finală conţine trei-cinci profile considerate cele mai potrivite, care au motivaţia corespunzătoare pentru proiectul derulat. Pe site-urile de recrutare, ritmul de actualizare a CV-urilor a crescut cu peste 50% faţă de anul trecut, iar numărul de CV-uri nou-create, cu aproximativ 30%. În acelaşi timp a crescut semnificativ şi numărul celor care îşi trimit CV-ul direct către companii, fără a mai apela la site-uri sau firme de recrutare. Potrivit specialiştilor în resurse umane, pe adresa departamentelor de HR vin zilnic zeci de CV-uri, mulţi dintre cei care îşi caută un job trimit CV-uri către companii, chiar dacă acestea nu au intenţii de recrutare sau posturi vacante.

Recrutare

>Procentajul CV-urilor trimise la întâmplare către firmele de recrutare poate ajunge până la 90%
>Mulţi dintre cei care îşi caută un job trimit CV-uri către companii, chiar dacă acestea nu au posturi vacante
>Numărul de CV-uri nou-create au crescut cu aproximativ 30% în 2009

Sursa: standard.ro

Citeste mai mult...