Performanţele angajaţilor, influenţate mai mult de atitudinea şefului decât de criză


Atitudinea managerilor poate influenţa negativ performanţele angajaţilor mai mult decât măsurile anticriză legate de disponibilizări şi reduceri de salarii, consideră Rareş Manolescu, senior manager în cadrul Human Invest.

titudinea managerilor poate influenţa negativ performanţele angajaţilor mai mult decât măsurile anticriză legate de disponibilizări şi reduceri de salarii, consideră Rareş Manolescu, senior manager în cadrul Human Invest.

“Un angajat, mai ales unul valoros, nu poate să facă perfomanţă dacă se simte oprimat de către şeful lui. În plus, un şef e un exemplu pentru angajaţi, orice atitudine negativă va fi preluată, măcar în parte, şi de ceilalţi”, a explicat Manolescu. Potrivit lui Manolescu, influenţa unui manager asupra bunului mers al companiei este mai puternică decât cea a unui context economic general. “Managerii fac parte dintr-o companie şi influenţează fundamental mersul acesteia. Dacă un manager, în acest context economic, nu este orientat spre optimizare, ci spre acţiuni subversive, atunci va influenţa în rău compania respectivă mai pregnant decât actuala recesiune”, consideră Manolescu.
Frica de a nu fi înlocuit de un subordonat mai bun este unul dintre motivele care-i fac pe şefi să nu fie oneşti în relaţiile cu angajaţii şi să nu-i ajute pe aceştia, potrivit lui Manolescu.

“Unii manageri, mai ales cei mai în vârstă, păstrează încă mentalităţi din perioada comunistă şi îşi tratează subordonaţii ca pe nişte simpli executanţi, fapt ce influenţează negativ mediul de lucru”, a afirmat Manolescu. Acesta a vorbit şi despre iraţionalitatea acestei frici, în condiţiile în care, în majoritatea companiilor, un bun specialist va fi promovat doar dacă are aptitudini manageriale.

Responsabilitate, comunicare şi onestitate, calităţi-cheie

Un alt factor important în formarea unui mediu de lucru pozitiv, motivant pentru angajaţii care vor să facă performanţă, este credibilitatea şefului. “Dacă un şef una spune şi alta face, îşi va pierde credibilitatea în faţa angajaţilor şi va influenţa negativ performanţa acestora. La fel şi în cazul în care nu e capabil să-şi recunoască greşeala”, a explicat Manolescu.

Un alt exemplu de atitudine negativă a managerilor care influenţează negativ performanţa angajaţilor este lipsa curajului de a cere feedback şi sfatul în diverse aspecte legate de actul de conducere. “Un şef trebuie să ştie să ceară feedback de la angajaţi şi să-i implice în actul de conducere, să-i trateze ca pe nişte parteneri. Pentru că un şef ar trebui să ştie că performanţa sa depinde de performanţa oamenilor pe care îi are în subordine”, a afirmat Manolescu.

Reprezentantul Human Invest consideră că o altă problemă a managerilor este pasarea responsabilităţii la nivelul superior de conducere. “Un manager trebuie să fie conştient de responsabilităţile sale, să ştie ce are de făcut, altfel nici angajaţii nu o să se comporte responsabil”, consideră Manolescu.

Angajaţii nemulţimiţi vor pleca primii

În actualul context economic, angajatorii au scăpat de problema fluctuaţiei de personal. Angajaţii au devenit mult mai stabili, dar, spune Mădălina Popescu, director general al Pluri Consultants România, sunt absolut demotivaţi. “Au scăzut salariile în majoritatea companiilor, se reduce gradual şi numărul posturilor care încă mai sunt necesare, pieţele se scufundă în continuare, ceea ce face ca ei să nu mai aibă nicio perspectivă pozitivă şi să se simtă în permanenţă în nesiguranţă. De unde şi demotivarea”, explică Popescu.

Această situaţie creează un cerc vicios: cu cât sunt mai demotivaţi, cu atât rezultatele lor sunt mai slabe, ceea ce îi duce mai aproape de lista neagră a persoanelor de care compania se va dispensa la următoarea reducere de personal.

“Dintr-un astfel de carusel se poate ieşi dacă managementul trece la un plan de comunicare cu angajaţii, plan care se aplică, de altfel, în orice situaţie de criză. Prin mesaje clare şi bine ţintite trimise angajaţilor succesiv pe canalele media interne (newsletter, intranet etc.), dar şi prin evenimente (workshopuri, team building etc.) se poate obţine o schimbare de percepţie şi de atitudine. Se poate chiar spera la o remotivare a angajaţilor”, precizează reprezentantul Pluri Consultants.

Atitudini pozitive pe care ar trebui să le aibă un manager:

>Responsabilitate
>Comunicare
>Onestitate
>Credibilitate
>Încredere

Sursa: standard.ro